‘Personalised food biedt grote kansen’

14 december 2016

Er liggen grote kansen voor de voedingsindustrie in personalised food. Wel moeten ondernemers op hun hoede zijn om deze boot niet te missen. Dat stelt de Rabobank in de Thema-update Gezonde Voeding.

Volgens de Rabobank is er een voedingsbodem voor personalised food aanwezig. Zo kijkt 95 procent van de Nederlanders bij het boodschappen doen naar de bijdrage die voedsel geeft aan hun gezondheid.

Meerwaarde aantonen

Bijna helft van de consumenten geeft aan bereid te zijn om meer te betalen voor hun voedsel als ze daarmee ziektes kunnen voorkomen. “Daar kunnen producenten pas van profiteren als voor consument én maatschappij duidelijk is welke meerwaarde personalised food biedt”, zegt Sebastiaan Schreijen, senior Food en Agri analist bij de Rabobank

Met personalised food wordt eten op maat bedoeld; voeding die rekening houdt met onder andere leeftijd, sekse, gewicht, allergieën, vatbaarheid voor ziektes, levensstijl en persoonlijke voorkeuren.

Technologie helpt

Technologie gaat consumenten helpen om gezondere keuzes te maken. Enerzijds door de kennis over gezonde voeding te verhogen via allerlei e-health tools, zoals voeding-trackers en scanners voor onder meer persoonlijke dieetsuggesties. Anderzijds door de voeding te verrijken met functionele nutriënten voor specifieke doelgroepen.

Op een paar uitzonderingen na laat de reguliere voedingsindustrie de innovatie rondom functionele ingrediënten over aan start-ups, ingrediëntenleveranciers en zelfs farmaceuten, stelt de bank.

'Dreigt kansen te missen'

Het is natuurlijk nog onzeker of consumenten en zorgverzekeraars de duurdere producten gaan kopen, maar door zelf terughoudendheid te zijn, dreigt de voedingsindustrie kansen te missen, aldus de update.

“Zelfs start-ups die zich op een specifieke niche richten, kunnen in 5 tot 10 jaar een redelijke schaal en – belangrijker nog - een track record opbouwen. Zo’n track record bouwt aan het vertrouwen in de werkzaamheid van hun functionele ingrediënt en producten, maar mogelijk ook in een merk.”

Zo’n merk kan uitgroeien tot geduchte concurrent voor huidige A-merken.

Geen tijd kat uit boom te kijken’

“Als de werking van de slimme voeding eenmaal is aangetoond, kan het product en/of merk ook buiten de niche richting ‘gezonde’ mensen worden vermarkt. Door het belang van een track record hebben reguliere voedingsproducenten de tijd niet om de kat uit de boom te kijken.”

Voedingsproducenten kunnen volgens de Rabo-update beter nu al nadenken over het zelf opbouwen van een track record rond de gezondheidswaarde van hun producten. Ook moeten ze nadenken over de mogelijke consequenties van verdere doelgroepfragmentatie, bijvoorbeeld alleen al voor de distributie.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?