Duurzaamheid
zoutreductie

Om het kwalijke zoutgehalte van voedingsmiddelen te verlagen, vervangen veel bedrijven ‘gewoon’ zout door kaliumzout. Op etiketten moeten ze dat vermelden als ‘kaliumchloride’, iets wat consumenten zou afschrikken. Grote Amerikaanse voedingsmiddelenbedrijven pleiten daarom voor het toestaan van de naam ‘kaliumzout’.

Door Anneloes van Boven – Foodlog

Op dit moment is het verminderen van het zoutgehalte van voedselproducten zonder aantasting van smaak, structuur en houdbaarheid een van de grote uitdagingen in de levensmiddelenindustrie. Meer dan 80% van de Nederlandse bevolking eet te veel zout volgens de normen. Dit verhoogt het risico op een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten, nierziekten en botontkalking.

In Nederland pleit het RIVM voor een nieuw integraal systeem van productverbetering om de zoutreductie te versnellen. In de Verenigde Staten is zout om dezelfde redenen een hot topic. De Food and Drug Administration (FDA) stelde doelen voor zoutverlaging vast. Daarnaast bepaalde de FDA dat de hoeveelheid kalium van voedingsmiddelen voortaan vermeld moet worden in de Amerikaanse versie van de voedingswaarde tabel. Dit leidde tot een petitie van NuTek waarin de FDA gevraagd wordt om de benaming ‘kaliumzout’ toe te staan in plaats van ‘kaliumchloride’.

‘Normaal’ zout bestaat uit een chemische verbinding van natrium en chloride. Natrium is het deel van zout dat verantwoordelijk is voor de negatieve effecten op de gezondheid. Kaliumzout is een alternatief dat bestaat uit kalium en chloride en dus geen natrium bevat. Omdat je een teveel aan kalium uitplast, komt een te hoog kaliumgehalte bij mensen met een goede nierfunctie eigenlijk nooit voor. Hoewel kaliumzout een iets bittere, metalige smaak heeft, passen levensmiddelenbedrijven kaliumzout graag toe om het natriumgehalte van producten te kunnen verlagen.

Petitie

Volgens de huidige regels moet je kaliumzout vermelden als kaliumchloride. Consumenten zijn op zoek naar producten met een clean label. Hoewel kaliumchloride net zo natuurlijk is als natriumchloride, associëren consumenten het woordje ‘chloride’ met chemische schoonmaakmiddelen. Daarom kopen ze producten waar ‘kaliumchloride’ in zit liever niet en wordt, zeggen levensmiddelentechnologen, het paard van de productverbetering achter de wagen gespannen.
Daarom nam NuTek het initiatief tot een petitie die vraagt om goedkeuring van de benaming kaliumzout als alternatief voor kaliumchloride. De petitie wordt gesteund door grote voedingsmiddelenbedrijven, waaronder NestléWalmart, Unilever, Campbell Soup en 7-Eleven. Het Amerikaanse Salt Institute, dat is opgericht om de voordelen van zout duidelijk te maken, steunt de petitie niet. Het instituut vindt dat er nog veel meer ingrediënten zijn met een “chemisch klinkende naam”.

Reactie FDA

Het wachten is op een officiële reactie van de FDA. Wel hintte Scott Gottlieb van de FDA in een speech op the National Food Policy Conference op een positieve reactie: “de verzoeker drong er bij de FDA op aan om in overweging te nemen dat naamgeving de industrie kan aanmoedigen om wat natriumchloride te vervangen door kaliumchloride, wat mogelijk voordelen biedt voor de volksgezondheid… We overwegen dit verzoek actief”.

Snelcongres

Mocht je mee willen praten over zoutvermindering in levensmiddelen, kom dan op 4 juni naar het door Foodlog georganiseerde snelcongres gezonde innovatie met als thema ‘zout’. Wetenschappers, technologen, tegendraadse denkers en kritische consumenten gaan samen discussiëren om zo tot nieuwe ideeën te komen. Kijk voor het volledige programma, de sprekers en inschrijven op de website.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *