Miko Pac overgenomen door Paccor

mikopac

Paccor, Duitse producent van verpakkingsmiddelen, neemt de verpakkingsdivisie van het Belgische bedrijf Miko over.

Miko is koffieservice- en kunststofverpakkingenspecialist. De verpakkingstak heet Miko Pac en produceert kunststof verpakkingen voor onder andere kant-en-klaarmaaltijden, ijs en margarine. Het bedrijf heeft ongeveer 500 werknemers en productievestigingen in België, Polen en Indonesië. Miko Pacs verkoopkantoren zijn gevestigd in Frankrijk en Duitsland.

Het operationeel beheer van Miko Pac blijft na de overname in handen van de voormalige mede-eigenaars en gedelegeerd bestuurders Kristof Michielsen en Karl Hermans. Na goedkeuring door de mededingingsautoriteiten is de planning dat de transactie in Q2 van 2021 afgerond wordt. De partijen maken in het persbericht niet bekend welke bedragen er met de overname gemoeid zijn.

In het persbericht legt Frans van Tilborg, CEO van Miko, uit hoe het bedrijf is ontstaan en ontwikkeld: “De Miko-groep bestaat uit twee afdelingen, namelijk koffieservice en kunststofverwerking. Historisch is er een duidelijk verband. De éénkopskoffiefilter die Miko midden vorige eeuw lanceerde bestond voor een groot gedeelte uit kunststof. Daaruit groeide Miko Pac, dat kunststofverpakkingen produceert voor voeding en home-care."

De afdelingen zijn inmiddels volledig zelfstandig, met ieder haar eigen investeringsnoden. "We beschikken echter maar over één investeringsportefeuille en deze is onvoldoende geworden om beide uit de kluiten gewassen afdelingen toe te laten hun eigen groeiambities waar te maken en correct in te spelen op de nieuwe markttendensen."

Paccor heeft 3000 werknemers, zestien vestigingen en draait een omzet van 600 miljoen. Van Tilborg: "Het is succesvol in dezelfde marktsegmenten als Miko Pac, met een breed assortiment, een ruim scala aan productietechnieken en R&D-initiatieven. Dit alles zal de commerciële slagkracht van Miko Pac ten goede komen en kansen scheppen om onze groeiambities onverminderd waar te maken.”

Ondertussen focust Miko zich volledig op haar koffieservice-activiteiten. Zo nam het bedrijf eerder in maart 2021 nog een 25% aandeel in MAAS, Nederlandse specialist in koffie vending.

Lees ook
Empack 2021 verschuift naar september 2021

Empack 2021 verschuift naar september 2021

Verpakkingsbeurs Empack is verplaatst naar 8 en 9 september 2021. De vakbeurs stond gepland gepland voor 31 maart en 1 april 2021, maar organisator Easyfairs heeft vanwege de onzekerheid rondom het coronavirus besloten om de beurs te verschuiven.

KIDV en KVK starten innovatief verpakken-uitdaging

KIDV en KVK starten innovatief verpakken-uitdaging

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en Kamer van Koophandel (KVK) starten de Business Challenge Innovatief Verpakken. Deelnemers dienen een verpakkingschallenge vanuit een bedrijf in, waarna ze in contact kunnen komen met partijen die oplossingen bieden.

Bertolli-sauzen naar Enrico-Glasbest

Bertolli-sauzen naar Enrico-Glasbest

Enrico-Glasbest neemt per 4 januari een deel van Bertolli over van Unilever. Het gaat daarbij, naast andere merkrechten onder de Bertolli licentie, om de Europese activiteiten op het gebied van pastasauzen, pesto en mayonaise.