Milka en Mona genomineerd voor online merkbeleving

Milka, Mona en Nivea zijn genomineerd in de categorie merk met de sterkste online merkbeleving bij de jaarlijkse FNLI Merk van het Jaar verkiezing. Ook de andere genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2016 zijn bekendgemaakt.

De awards worden uitgereikt om de waardering van de Nederlandse supermarktklant uit te drukken. In totaal 88 merken zijn in een GfK-consumentenonderzoek onder ruim 11.000 shoppers beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit.

Doorslaggevend

“Maar liefst 60 procent van de consumenten zegt dat de ervaringen met het merk doorslaggevend zijn in de aankoopbeslissing van een specifiek product of service”, vertelt Michèle van Waterschoot van GfK.

Er zijn diverse categorieprijzen. Merken die genomineerd zijn, maken alle kans om de overall titel Merk van het Jaar 2016 in de wacht te slepen.

Online steeds belangrijker

De categorie ‘online merkbeleving’ doet mee omdat online in de mediamix steeds belangrijker wordt. Voor het meten gebruikt de FNLI een model van GfK, dat uitgaat van de ervaring (positief dan wel negatief) van de shopper, en de mate van indruk die het merk gemaakt heeft met zijn ‘online touchpoints’.

De winnaar, het krachtigste levensmiddelenmerk van 2016, heeft de hoogste score op gemeten merkkracht en merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2015.

Genomineerden

De genomineerden voor 2016 zijn:

  • Alcoholische dranken: Grolsch, Hertog Jan, Jupiler
  • Non-alcoholische dranken (exclusief zuivel): Douwe Egberts, Pickwick, Zonnatura
  • Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Bolletje, Milka, Verkade
  • Kruidenierswaren overig: Koopmans, Nutrilon, Unox
  • Zuivel, kaas en geelvetten: Alpro, Chocomel, Mona
  • Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Aviko, Johma, Mora
  • Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Dreft, Nivea, Pampers

Jupiler, Zonnatura, Verkade, Unox, Alpro en Johma zijn dit jaar nieuwkomers. Zij waren in 2015 niet genomineerd. Verkade won de Merk van het Jaar award al wel in 2008, 2010 en 2011

De winnaars worden bekendgemaakt op 13 oktober tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst in DeFabrique in Utrecht.

Lees ook:

Lees ook
Annemarieke de Haan nieuwe voorzitter FNLI

Annemarieke de Haan nieuwe voorzitter FNLI

Het bestuur van de Federatie Nederlandse Voedingsmiddelenindustrie (FNLI) heeft Annemarieke de Haan benoemd tot nieuwe voorzitter van de FNLI. Zij volgt vanaf 1 januari 2021 Bas Alblas op, die aan het einde van dit jaar afscheid neemt vanwege zijn vertrek als CEO bij Lamb Weston/ Meijer. Ook heeft het FNLI-bestuur Bas Roelofs (FrieslandCampina) benoemd...

Directeur Marian Geluk vertrekt bij de FNLI

Directeur Marian Geluk vertrekt bij de FNLI

Directeur Marian Geluk vertrekt per 1 oktober bij de FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, de belangenbehartiger voor de industrie. Voorlopig wordt haar functie overgenomen door Murk Boerstra, adjunct-directeur.

De branche in cijfers

De branche in cijfers

Dit najaar kwam branchevereniging FNLI met hun jaarlijkse monitor voor de levensmiddelenindustrie. Die laten een stabiele branche zien, maar wel een waarin de groei een klein beetje lijkt te haperen. Na een aantal jaar forse groei is de productie in de levensmiddelensector afgelopen jaar gestabiliseerd. In 2018 bedroeg de totale productiewaarde van...