Nederland aan de peulvruchten

2 februari 2024 beanmeal
Een landelijke activatie ter stimulering van peulvruchtenconsumptie, #BEANMEAL, gaat 3 februari van start. Daarbij slaan supermarktketens, cateraars, producenten en maatschappelijke organisaties de handen ineen om Nederlanders meer peulvruchten te laten eten.

Nederlanders eten wekelijks gemiddeld vijftig gram peulvruchten, de helft minder dan aanbevolen door het Voedingscentrum. Om Nederlanders te stimuleren meer peulvruchten te eten, vindt van 3 tot en met 10 februari #BEANMEAL plaats, een landelijke activatie van peulvruchtenconsumptie. Supermarktketens, cateraars, producenten en maatschappelijke organisaties werken samen om Nederlanders rond Wereldpeulvruchtendag (10 februari) in aanraking te brengen met een product of gerecht op basis van bonen: een Bean Meal. Denk daarbij aan onder meer bruine boon, lupine, kikkererwt, veldboon, edamame en kapucijner, in een salade, pokebowl, wrap of als snack, verwerkt tot een burger, als een plantaardige variatie op yoghurt, als een soep of als spread op brood.

Invulling

Partners van #BEANMEAL geven elk hun een eigen invulling aan de activatie. Zo brengen supermarkten als Plus, Lidl, Ekoplaza en Albert Heijn via aanbiedingen, in winkels en online peulvruchten van onder meer Bonduelle, Boon, Hak, Schouten Europe en Me-at the alternative onder de aandacht. De cateraars Hutten, Compass, Vermaat en Vitam zetten in verschillende restaurants de boon op het menu. En producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland organiseert Bean Meals op locatie.

Oorsprong

#BEANMEAL komt voort uit de Green Deal Eiwitrijke Gewassen (kort: de Bean Deal). Bean Deal streeft naar opschaling van de Nederlandse teelt en verwerking van eiwitrijke gewassen die primair bestemd is voor menselijke consumptie, met een focus op stikstofbindende vlinderbloemigen. De Bean Deal is onderdeel van de Nationale Eiwitstrategie, die afspraken en acties bevat om de nationale zelfvoorzieningsgraad van plantaardige eiwitten te verhogen. 

In 2022 heeft Nederland zich ten doel gesteld dat in 2030 het gemiddelde voedselpatroon voor meer dan vijftig procent uit plantaardige eiwitten en minder dan vijftig procent dierlijke eiwitten bestaat. Met bonen als bron van eiwit hoopt #BEANMEAL de realisatie van deze doelstellingen te versnellen met daarbij aandacht aan producten met bonen geteeld door Nederlandse boeren.

 

Altijd op de hoogte blijven?