Fairfood start actie voor eerlijke kokos

kokos

Nederland is de tweede grootste importeur van kokosolie ter wereld. Jaarlijks verwerken en consumeren we in Nederland 107 miljoen kilo kokos, in de vorm van kokosolie. Volgens Fairfood is veel van deze kokos 'oneerlijk'. Daarom start de stichting een campagne. Ook komt Fairfood met een innovatief plan om zelf een eerlijke kokosnoot op de markt te brengen.

Superfood

Kokos is de laatste jaren aan een opmars begonnen als een van de nieuwe superfoods. Kokosnoten, kokosmelk en kokoswater zijn de producten die voor de hand liggen. Maar de meeste kokos vind je terug als het ingrediënt kokosolie en is verwerkt in snoep, koekjes en ijs, en in sauzen, koffiecreamer, chocoladeproducten, babyvoeding en vele andere producten.

16 miljoen kokosboeren

Wereldwijd zijn er 16 miljoen kokosboeren. Grofweg produceren een kwart miljoen kokosboeren de kokos voor de Nederlandse markt. Velen van hen krijgen geen eerlijk inkomen. Ze verdienen onvoldoende om hun gezin te onderhouden, ook moeten hun kinderen vaak meewerken op het land. Indonesië, India en de Filipijnen zijn de landen met de meeste kokosboeren.

Kokosoliemarkt

"Door een oneerlijke verdeling van geld en macht in de kokosketen leeft het gros van de kokosboeren op of onder de armoedegrens," vertelt Sander de Jong, directeur van Fairfood. De kokosoliemarkt is een wereldmarkt in concurrentie met andere oliën, waarin prijsdruk productie-efficiëntie afdwingt. Slechts een handjevol bedrijven domineren de keten, terwijl de boeren slecht georganiseerd zijn. Kokosolie is een belangrijke grondstof voor voedselproducenten zoals Mars, Nestlé, Unilever en verwerkers zoals Wilmar en Cargill. Fairfood vindt dat deze partijen samen met de supermarkten in Nederland hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

Eerlijke kokos

De bewuste consument die eerlijke kokos wil, moet goed zoeken. Slechts een fractie van de producten met kokos in de supermarkt heeft een mensenrechtenkeurmerk. De supermarktschappen bevatten geen producten met gecertificeerde kokosolie. Er zijn ook nauwelijks programma's die de inkomenspositie van de kokosboeren verbeteren. In duurzaamheidsverslagen van Nederlandse bedrijven is eveneens weinig terug te vinden over kokosboeren.

Kokoscampagne Fairfood

De nieuwe campagne van Fairfood richt zich in eerste instantie op consumentenbewustzijn. Fairfood wil de overgang naar eerlijke kokos in de supermarkten versnellen. Enerzijds door publieke druk uit te oefenen, anderzijds door zelf de industrie te helpen om oplossingen te vinden. Fairfood gaat daarvoor zelf op zoek naar een eerlijke kokosnoot. "We willen laten zien dat het anders kan en brengen een eerlijke kokosnoot op de Nederlandse markt. We experimenteren met nieuwe interventies en technologieën zoals blockchain. Wat we daarbij leren, delen we met de industrie in ons Living Wage Lab," aldus De Jong.

Lees ook:

 
Lees ook
Nieuwe koffiebarometer: duurzaam leiderschap ontbreekt

Nieuwe koffiebarometer: duurzaam leiderschap ontbreekt

In de Koffiebarometer 2020 concludeert het koffiecollectief, bestaande uit Solidaridad, Conservation International, Oxfam België en Hivos, dat de grootste koffiebedrijven ter wereld ondermaats presteren op het gebied van transparantie over verduurzaming van de koffieteelt en pogingen iets te doen aan de problematiek rondom mensenrechten en milieubescherming.

Een eerlijke cacaoprijs kan alleen met structurele verandering

Een eerlijke cacaoprijs kan alleen met structurele verandering

Grootschalige armoede, kinderarbeid en ontbossing zijn nog steeds aan de orde van de dag bij boeren en arbeiders in de cacaoproductie. Hoewel er zeker aandacht was voor deze problemen in de afgelopen decennia, zijn er tot op heden nog steeds geen structurele oplossingen. Dat concludeert de Cacao Barometer 2020, de nieuwste versie van een tweejaarlijkse...

Blockchain voor een betere wereld

Blockchain voor een betere wereld

In dit tweede deel van onze grondige duik in de wereld van de blockchain kijken we naar de potentie van transparante ketens om uitbuiting, kinderarbeid en slavernij de wereld uit te helpen. Kan blockchain keurmerken als Fairtrade en Rainforest Alliance overbodig maken? Sinds vorig najaar kunnen klanten van Albert Heijn via een code op de fles de herkomst...