Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

yoghurt-pixabay

Chr. Hansen heeft een nieuwe bacteriecultuur op de markt gebracht waarmee producenten zoetere yoghurt kunnen maken. Daardoor hoeven achteraf minder suikers te worden toegevoegd.

De nieuwe bacteriecultuur, die van Chr. Hansen de lieftallige naam Sweety Y-1 kreeg, zou volgens het bedrijf voor minder verzuring zorgen gedurende de houdbaarheid van de yoghurt. Juist omdat yoghurt op de plank doorgaat met verzuren, voegen fabrikanten extra suiker toe om de zuurheid te compenseren. Dat zou met Chr. Hansens cultuur dus in mindere mate nodig zijn, al ligt wel voor de hand dat de lagere zuurgraad invloed heeft op de houdbaarheid.

Daarnaast zou de cultuur de zoetheid van de yoghurt op een natuurlijke manier versterken door een deel van de lactose om te zetten in glucose. Een soort natuurlijke toegevoegde suikers dus.

Gezonder?

Chr. Hansen Sweety Y-1 presenteert deze ‘natuurlijke’ manier om zoete yoghurt te produceren als een gezond alternatief voor het toevoegen van geraffineerde suikers. Maar daar zijn de nodige vraagtekens bij te zetten. Een lagere zuurgraad zorgt er inderdaad voor dat er minder suiker nodig is om de yoghurt zoet te laten smaken, en zou daarmee een positief gezondheidseffect kunnen hebben. Maar de ‘natuurlijke’ extra glucose die door Chr. Hansens cultuur zou worden aangemaakt, is niet gezonder dan toegevoegde suikers.

Marketing

Het echte voordeel van de nieuwe cultuur zit hem in het woordje ‘toegevoegd’. In de Verenigde Staten zijn grote voedselproducenten vanaf 2020 verplicht om naast het totale suikergehalte ook de hoeveelheid ‘toegevoegde suikers’ op het label aan te geven. Met andere woorden, het wordt voordelig voor producenten om zo veel mogelijk van de suiker in hun product bij het kopje ‘toegevoegd’ weg te halen en het te verplaatsen naar de zogenaamd natuurlijke suikers. Dit creëert een duidelijke markt voor ‘zoete’ productietechnieken zoals die van Chr. Hansen, waarbij suiker op een natuurlijke manier wordt aangemaakt.

Lees ook
Interview: Zakenvrouw van het jaar runt kaas-familiebedrijf

Interview: Zakenvrouw van het jaar runt kaas-familiebedrijf

Mireille Kaptein leidt een familiebedrijf in de zuivelsector. Onlangs werd ze verkozen tot zakenvrouw van het jaar. ‘Wanneer je als dochter de zaak overneemt, moet je je eerst bewijzen.’ Mireille Kaptein staat al tien jaar aan het roer van Kaptein, een familiebedrijf dat groot is geworden in de kaas en boter. Ze nam, als derde generatie,...

Moedermelk voor grote mensen

Moedermelk voor grote mensen

De grote chemieconcerns DowDuPont en BASF investeren miljoenen in de productie van een suiker die alleen in moedermelk voorkomt. Ze mikken op een nieuwe markt voor volwassenen. Want wat goed is voor de mensenbaby kan ook goed zijn voor grote mensen, denken beide bedrijven. Nu al kunnen DowDuPont en BASF de zogenoemde HMO-suikers nauwelijks aangesleept...

‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

Nederlandse consumenten eten minder snoepgoed, maar wel meer chocolade. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro.Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels in Nederland met een kwart afgenomen, van 379 toen naar 277 nu. In dezelfde periode daalde het vloeroppervlak van de snoepwinkels met een derde. Uit Noord-Brabant, Limburg en Gelderland...