Nominaties 'Gouden Windei' bekend

2017-11-24 gouden wind ei

Vandaag start de jaarlijkse publieksverkiezing van foodwatch voor het meest misleidende voedselproduct: Het Gouden windei 2017. De zeven genomineerden zijn: Aldi Kalfsleverworst, Jumbo Goudeerlijk boerenmaïs, AH Muesli vezelrijk, Lidl Volkoren scharreleierkoeken, Conimex Ketjap manis goud van Unilever, Innocent superjuice van Coca-Cola en Aldi Mama nature citroenconcentraat.

De kalfsleverworst bevat geheel geen kalfslever, de volkoren eierenkoeken slechts 6% volkorenmeel, de ‘premium quality’ ketjap bestaat voor 70% uit suiker en het citroenconcentraat is in werkelijkheid een citroenverdunning met 80% water. Consumenten kunnen komende twee weken hun stem uitbrengen op de stempagina.

Over het Gouden Windei

Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de achtste keer uitgereikt. In de afgelopen jaren hebben meer dan 100.000 consumenten hun stem uitgebracht. In 2016 won Healthy People Blauwe bosbes en framboos. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs al twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.

De winnaar van 2017 wordt rond half december bekend gemaakt.

Lees ook
Meer aandacht voor consumentenperspectief

Meer aandacht voor consumentenperspectief

Learning by doing is het credo bij Flevo Campus in Almere. Bij het kennisplatform houden ze zich in verschillende projecten bezig met voedselvraagstukken van de toekomst. Op microniveau, dus voor de stad en regio.

Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Voedselwaakhond foodwatch heeft in verschillende Europese supermarkten de schappen van Knorr bouillonblokjes leeggehaald om consumenten te beschermen tegen gevaarlijke minerale oliën. Foodwatch beschuldigt fabrikant Unilever ervan de producten te blijven verkopen ondanks dat laboratoriumtests een verontreiniging met zogenaamde aromatische minerale oliën...

Klanten websupermarkt Picnic kopen veel groente en minder vlees

Klanten websupermarkt Picnic kopen veel groente en minder vlees

Mensen bestelden afgelopen jaar veel groente en fruit, blijkt uit een analyse van de online supermarkt Picnic. De online supermarkt maakte in een persbericht hun meest verkochte producten bekend.