Oatly bouwt fabriek in Nederland

oatly

Het Zweedse haverdrinkmerk Oatly is richting een tweede fabriek in Europa gegroeid, en die heeft het bedrijf in Vlissingen geopend. Door in Nederland uit te breiden, brengt Oatly naar eigen zeggen de productie dichter bij belangrijke markten en kunnen transportemissies worden verminderd.

Niet alleen de productie wordt richting Nederland uitgebreid. Er liggen plannen om ook de logistieke fulfilment in Nederland onder te brengen. De verpakking van de producten wordt uitbesteed aan een lokale co-packaging partner die direct naast de fabriek van Oatly opereert. De nieuwe productiefaciliteit in Vlissingen zal ook capaciteitsoverschot opleveren, die oatly wil gebruiken om nieuwe producten te ontwikkelen en introduceren.

Nederlanders zijn nog altijd grootverbruikers van zuivelproducten, maar volgens Oatly zijn plantaardige alternatieven in opkomst. Het betreffende drankje wordt met behulp van natuurlijke chemische processen gemaakt van haver. Het merk heeft zichzelf enige druk opgelegd om zijn klimaatimpact zo laag mogelijk te houden door de CO2-uitstoot van het product op de verpakking te melden.

Lees ook
Plantaardige tonijn van Vegan Zeastar wint Vegan Food Award

Plantaardige tonijn van Vegan Zeastar wint Vegan Food Award

De plantaardige tonijn van het Nederlandse merk Vegan Zeastar won op 4 juni een Vegan Food Award. Deze No Tuna Sashimi wordt gemaakt op basis van tapioca en zeewier. Dierenrechtenorganisatie Peta Deutschland reikte de Vegan Food Awards 2020 uit.

Novish: 'we willen rebellie uitstralen'

Novish: 'we willen rebellie uitstralen'

Nederland is weer een veganfenomeen rijker. Novish ontwikkelt plantaardige alternatieven voor vis en ligt waarschijnlijk in het najaar in de schappen van de supermarkt. Initiatiefnemers zijn Maiko van der Meer, Katja Busser en Paul den Dulk. Van der Meer werkte jaren in de vis- en vleesbranche, maar ziet kansen voor een vegan visproduct.  Als...

Post-melk-generatie wil liever plantendrank

Post-melk-generatie wil liever plantendrank

Haver-, kokos-, soja- en rijstmelk zijn steeds populairder in de koffie of als glaasje bij het ontbijt. Nederland is niet meer zo’n fan van koeienzuivel, zijn derde grootste agrarische exportproduct. Terwijl het verkoopvolume van melk in de afgelopen jaren gestaag daalt, is dat van de plantaardige dranken juist in opmars. “Er...