Oatly wil klimaatvoetafdruk op alle voedselproducten

Oatly show us your numbers

“Hé voedingsindustrie, laat ons je cijfers zien!” – Zo luidt de campagne van plantaardige zuivelvervanger Oatly. Sinds een aantal weken publiceert Oatly de klimaatvoetafdruk van zijn producten op de verpakkingen, en het bedrijf vindt dat de hele voedingsmiddelenindustrie dat moet doen.

‘Wanneer je met het vliegtuig gaat, is het vrij eenvoudig om precies te weten hoeveel ton koolstofdioxide het kost om zowel jou als je opblaasbare flamingo helemaal naar bijvoorbeeld Tenerife te brengen. Tegelijkertijd is het eigenlijk onmogelijk om te weten welke impact verschillende voedingsmiddelen hebben’, schrijft Oatly in zijn campagne.

Oatly vindt dat het verplicht zou moeten zijn om de CO2-uitstoot van voedsel te vermelden op de verpakking, net zoals iedereen gewend is van de hoeveelheden suiker, zout en vetten op voedingswaardelabels. ‘Het kost tijd om iedereen samen te laten komen om hierover beslissingen te nemen, dus daarom hebben we besloten om het initiatief te nemen en er zelf mee te starten.’

Het merk Oatly is in de jaren ‘90 ontstaan uit de ideeën van een groep onderzoekers van de universiteit van Lund in Zweden. Zij ontdekten een enzym waarmee havervlokken omgezet kunnen worden tot een haverdrank met behoud van de voedingsvezels. Inmiddels heeft Oatly verschillende haverdrank producten op de markt.  De producten van Oatly zijn verkrijgbaar in meer dan 20 landen in Europa en Azië.

Transparantie

Het Zweedse bedrijf start de campagne natuurlijk voor hun eigen naamsbekendheid, maar ook voor het hogere doel. Het bedrijf roept de hele industrie op tot meer transparantie in hun productieketen. De klimaatimpact-cijfers van Oatly zijn een goed begin, maar voor de consument is het belangrijk om deze te kunnen vergelijken met andere producten. Als alle producenten hun klimaatvoetafdruk delen, kan de consument een weloverwogen beslissing maken.

De klimaateffecten van de producten van Oatly worden berekend door het bedrijf CarbonCloud. Zij nemen het hele productieproces mee in de berekening: van graanveld tot winkel, inclusief transport en de verpakking.

Lees ook
Baltussen Konservenfabriek bestaat 150 jaar

Baltussen Konservenfabriek bestaat 150 jaar

Baltussen Konservenfabriek is de oudste conservenfabriek van Nederland. Dit jaar bestaat het bedrijf 150 jaar. Daarom organiseert Baltussen op 8 juni een jubileumevent voor relaties om kennis te delen over groenteteelt in de keten. Ook bracht het bedrijf een gefilmd bedrijfsportret uit: ‘Al het goede zit vanbinnen.’   “Samenwerken met anderen is voor...

Snapshot 2018: groei voedselverwerkende industrie

Snapshot 2018: groei voedselverwerkende industrie

Het AgriFoodTech Platform brengt jaarlijks alle feiten en cijfers van de agrifood sector in beeld. De Snapshot 2018 toont een dynamische sector. Deze jaarlijkse uitgave is op 24 mei beschikbaar gesteld, zowel in print als online. Voedingsmiddelenindustrie Uit de Snapshot blijkt dat het aantal bedrijven in de voedselverwerkende industrie in 2017 met...

Bent u klaar voor de oogst?

Bent u klaar voor de oogst?

Er zijn veel factoren waarmee rekening gehouden moet worden als u het beste uit uw oogst wilt halen, waarvan sommige buiten onze macht liggen. Zoals bijvoorbeeld klimaatomstandigheden vóór, tijdens en na de oogst, en de daaropvolgende gehaltes mycotoxinen die kunnen voorkomen in granen. U kunt zich echter goed voorbereiden op mogelijke risico’s en...