Olam wil 100% transparantie in de foodsector
Olam International, wereldwijd agri-food bedrijf, introduceert AtSource: een systeem dat de ambitie heeft 100% transparantie te garanderen in de foodsector.
Dit doet Olam door het verstrekken van in-depth data over al hun grondstoffen (onder meer cacao, koffie en cashew) en boeren (4.7 miljoen), gebaseerd op meer dan 80 indicatoren verdeeld over 12 duurzaamheidstopics - van de teler tot de logistiek en de verwerking. Deze ontwikkeling is in lijn met de behoefte van de hedendaagse consument die wil weten waar zijn eten vandaan komt, wat er in zit, hoe het gemaakt wordt en of er voldoende rekening gehouden is met het milieu en de mensen achter het product.
Olam heeft met AtSource het doel de weg bloot te leggen naar een duurzame voedselketen, en wereldwijde voedselproducenten te begeleiden bij het maken van duurzame stappen door het inzichtelijk maken de knelpunten. Olam gelooft dat de transparantie die AtSource te bieden heeft, kan leiden tot de verduurzaming die zo hard nodig is om een antwoord te vinden op het wereldvoedselvraagstuk.
Olam over AtSource
Sunny Verghese, medeoprichter en Group CEO van Olam: “Toonaangevende bedrijven in de voedingssector hebben al fors geïnvesteerd in maatschappelijke en ecologische programma’s om hun grondstoffen duurzamer in te kopen, maar de verandering voltrekt zich niet snel genoeg. In de huidige context is het naar mijn mening onmogelijk om te zeggen in welke mate de voedselbevoorrading van de wereld op dit moment echt duurzaam is. Zoals iedereen weet kun je echter niet verbeteren wat je niet kunt meten. Met AtSource reiken wij onze klanten de compleetste oplossing ooit voor een duurzame inkoop van grondstoffen aan. Dankzij AtSource kunnen wij precies bepalen welke factoren van doorslaggevend belang zijn om een gewas of ingrediënt in een gegeven land of regio op lange termijn duurzaam te kunnen produceren. Met behulp van die informatie kunnen we aanzienlijke verbeteringen in gang zetten doorheen de toevoerketen, van landbouwer tot klant. Die informatie op grote schaal en in al onze toevoerketens verzamelen zal uiteraard een tijdrovende en dure klus zijn. Als bedrijf dat het dichtst bij de landbouwer staat, zijn wij er echter van overtuigd dat AtSource een essentieel hulpmiddel is om de mondiale landbouw op een andere leest te schoeien en om duurzaamheid tot gemeengoed te maken voor het te laat is.”
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Nieuwe Upfront-producten met ‘transparante’ verpakking
Zes nieuwe producten van Upfront liggen sinds 13 februari in het schap bij Albert Heijn. Upfront produceert eiwitrepen, proteïnepoeder en chips met een bijzondere verpakking. Ze gebruiken geen kleur en de ingrediënten en voedingswaarden staan op de voorkant van de verpakking. Upfront heeft als missie volledige transparantie standaard te maken binnen...
Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen
Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.
De tijd is rijp voor precisielandbouw
De agrarische sector staat onder druk om te verduurzamen. Precisielandbouw kan daarin een grote rol spelen; het vergroot de opbrengst van de agrariër, terwijl het er tegelijkertijd voor kan zorgen dat er minder verdelgings-middelen nodig zijn.