'Ontwikkel eigen normen tegen foodschandalen'

8 april 2015

Foodbedrijven moeten - als reactie op voedselschandalen - meer doen dan alleen maar voldoen aan standaarden en wetgeving. Bedrijven die zich onderscheiden, ontwikkelen eigen normen en gebruiken deze om risico’s te beheersen, efficiency te vergroten, hun merk te beschermen en handelsbarrières te creëren.

Dat stelt PwC in de publicatie Food trust – Giving customers confidence in your food.

Verder gaan

Volgens PwC móeten bedrijven wel verder gaan om de veiligheid en kwaliteit van hun product te waarborgen, omdat de consument dat van ze verwacht. Bovendien leidt het niet kunnen voldoen aan die verwachtingen tot kostbare gevolgen voor zowel omzet en imago

Voedingsmiddelenbedrijven worden meer dan ooit uitgedaagd om consumentenvertrouwen te herstellen, aldus PwC. Een meer gecoördineerde, strategische benadering is dan noodzakelijk.

’s Werelds leidende voedingsmiddelenbedrijven herkennen deze kansen. “Ze gaan veel verder dan het voldoen aan standaarden of aan wetgeving, om hun processen te verbeteren en de concurrentiestrijd te winnen.”

Risico's verminderen

Deze proactieve bedrijven zijn volgens PwC ‘veerkrachtig en behendig’ en zijn beter in staat om risico’s op imago-beschadigende en kostbare schandalen te verminderen.

De trend van compliance naar competitief voordeel is een van de 10 veranderingen die PwC in de voedingsmiddelenindustrie ziet.

Lees de veranderingen, waaronder globalisering, ketenintegratie en machtige consumenten door de rol van sociale media.

Lees ook:

Jaaroverzicht 2014 - Voedselvertrouwen

(Premium)

   

Altijd op de hoogte blijven?