Proof of the Pudding krijgt subsidie

22 april 2016

Project Proof of the Pudding van de Hanzehogeschool Groningen heeft een subsidie van 300.000 euro toegekend gekregen. Het project wil productinnovatie in de mkb-foodsector stimuleren, door vooraf meer te focussen op klantwensen.

Dat meldt de Hanzehogeschool. Middelgrote en kleine voedingsmiddelenbedrijven betrekken de consument te weinig bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Ondernemers geven aan dat dit vooral is vanwege een sterk technologische oriëntatie van innovatie.

Door een te geringe focus op klanten en hun wensen slaan innovaties vaak niet goed aan en staat economische groei van de sector onder druk.

Vooraf meer inzicht krijgen

Het project onderzoekt nu hoe en in welke mate consumenten eerder kunnen worden betrokken bij het R&D-proces. Als vooraf meer inzicht kan worden verkregen in de behoeften van de consument, zullen nieuwe producten succesvoller op de markt gebracht kunnen worden.

Hooghoudt, Landjuweel

Aan het project doen twaalf bedrijven mee, waaronder Hooghoudt, Maallust, Van Smaak en Landjuweel. Arno Donkersloot, directeur Hooghoudt is blij met het project: "De Hanzehogeschool Groningen kan nu voor me onderzoeken hoe ik zelf met een consumentenpanel zo goed mogelijk verschillende producten kan uittesten."

Vanuit de Hanzehogeschool participeren het lectoraat Marketing en het lectoraat Voeding & Gezondheid. Ook is het lectoraat Food Physics van  Hogeschool Van Hall Larenstein betrokken.

Kennisuitwisseling

De subsidie is toegekend vanuit de landelijke RAAK-MKB-regeling. Deze regeling financiert projecten van hogescholen in samenwerking met het mkb, om kennisuitwisseling te bevorderen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?