Samenwerking brengt onderzoek in stroomversnelling

Wageningen University & Research (WUR) en Essensor doen gezamenlijk onderzoek naar voeding en de consument. Dankzij de nieuwe samenwerking komen wetenschappelijke inzichten sneller bij de gebruiker.

Bij de ontwikkeling van nieuwe en vernieuwde producten is de consument cruciaal, want een product kan nog zo veel gezonder en/of duurzamer zijn - de potentiële koper moet er wel op zitten te wachten. De WUR probeert met fundamenteel onderzoek het gedrag van de consument zo goed mogelijk te voorspellen. Die kennis kan sneller naar de markt komen door de nieuwe samenwerking met Essensor, een bedrijf dat sensorisch onderzoek doet voor de voedingsmiddelenindustrie en beschikt over sensorische proefopstellingen en een bijbehorende keuken om voedingsmiddelen te bereiden.

'Wij vertalen de meest recentelijke wetenschappelijke inzichten op het gebied van productsamenstelling naar de praktijk; denk aan textuur, aroma en vernieuwende procestechnologieën', zegt Gerhard de Ruiter in het nieuwsbericht van de WUR. De Ruiter is business unit manager van Wageningen Food & Biobased Research, het instituut binnen de WUR voor toegepast onderzoek naar voeding en levensmiddelen. Door de samenwerking kunnen nieuwe inzichten veel sneller worden toegepast in sensorisch consumentenonderzoek, aldus de manager.

De vernieuwing is nodig, omdat het in consumentenpanels tegenwoordig niet meer alleen draait om de zintuiglijke beoordeling, zoals reuk, smaak en aanraking. De consument kijkt ook naar duurzaamheid en gezondheid voordat diegene een product koopt. De afweging tussen deze factoren vraagt om nieuwe onderzoeksmethoden, omdat consumenten geneigd zijn sociaal wenselijk te reageren, aldus het persbericht. Wageningse wetenschappers ontwikkelen hiervoor indicatoren, zoals gelaatsuitdrukking, eye tracking en hartslag. Met de hulp van Essensor kan de WUR het proces naar implementatie van deze methodes versnellen.

Lees ook
Stijgende vraag naar voedsel tussen 2010 en 2050

Stijgende vraag naar voedsel tussen 2010 en 2050

De vraag naar voedsel stijgt tussen 2010 en 2050 met 35 tot 56 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Resource. Nu al hebben 820 miljoen mensen onvoldoende te eten. De voedselzekerheid komt in de toekomst verder onder druk te staan door klimaatverandering en de toenemende concurrentie om land en water.

WUR: Heffing op vlees die teruggaat naar veehouder kan veehouderij verduurzamen

WUR: Heffing op vlees die teruggaat naar veehouder kan veehouderij verduurzamen

Moet er een heffing komen op vlees? De vraag komt regelmatig voorbij in het nieuws. Volgens Wageningen University and Research kan een heffing op vleesproducten die de overheid doorgeeft aan de veehouder de duurzaamheid bevorderen.

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren