‘Senseo’-sap met app schakelt retail uit

1 april 2016

In Silicon Valley gaat Juicero van start. Deze Amerikaanse start-up komt met een Senseo-achtige sapcentrifuge, met groente- en fruitzakjes én bijbehorende app-technologie. Bestellingen komen via het mobieltje bij het bedrijf, waarna automatisch wordt thuisbezorgd. Hierdoor is de retail niet meer nodig.

Het bedrijf wil voor groente- en fruitsappen worden wat ITunes voor muziek is. Juicero heeft inmiddels ruim 100 miljoen dollar (88 miljoen euro) opgehaald om de ‘toekomst van sappen’ vanaf komende zomer daadwerkelijk te kunnen introduceren.

Farm-to-glass

Het farm-to-glass-systeem bestaat uit een Juicero sap-pers, Juicero biologische groente- en fruitzakken en een Juicero app. De elektronische groente- en fruitpers met WiFi-verbinding werkt met één drukknop.

In de pers gaan zakjes met 100 procent biologische, rauwe groente- en fruitsoorten, afkomstig van geselecteerde telers. Deze soorten zijn direct na het oogsten drie keer gewassen, gesneden, gemixt, direct verpakt en thuisbezorgd. Ze bevatten elk 283 gram (10 oz) groenten en fruit.

Hierdoor blijven alle vitamines en mineralen in het product aanwezig tot het moment van persen. Het resultaat is dat met één druk op de knop snel vers geperst groente- en fruitsap inclusief vezels kan worden gemaakt, via de cold-pressed methode. Op deze manier krijgen consumenten de broodnodige groenten en fruit binnen. Het concept levert verder geen vieze handen op en ook het schoonmaken blijft beperkt.

Voorraad bijhouden en bezorgen

Het derde onderdeel, de app, geeft de consument via de mobiel onder meer informatie over de herkomst en voedingswaarden van de ingrediënten en de versheid van het product. Daarnaast houdt het de aanwezige voorraad in het huis bij en kan het zo nodig afspraken inplannen of wijzigen, om nieuwe zakken thuis te laten bezorgen door pakketleverancier FedEx.

Juicero heeft zes soorten zakjes: Greens (met onder meer spinazie, selderij, boerenkool limoen en komkommer), Sweet Greens (appel, spinazie, boerenkool, ananas en limoen), Spicy Greens (ananas, selderij, komkommer, spinazie, peterselie, chilipeper en limoen), Carrot Beet (wortel, biet, sinaasappel, limoen en appel) en Sweet Roots (eveneens wortel, biet, sinaasappel, limoen en appel, maar in andere verhoudingen).

Deze zomer in Californië

Het concept wordt deze zomer eerst in Californië op de markt gebracht. Verdere plannen voor de uitrol over de rest van de VS zijn nog niet bekendgemaakt.

Voorafgaand aan de introductie kan nu al een machine besteld worden, al is de prijs fors. De pers kost 699 dollar (zo’n 619 euro) en de zakken komen op 3,50 à 8,80 euro (afhankelijk van de bestelde soort).

Campbell Soup

Juicero is ontwikkeld door vegetariër Doug Evans, de vroegere CEO van Organic Avenue. Achter het bedrijf zitten grote investeerders als Campbell Soup, Kleiner Perkins (die al vroeg investeerde in Amazon, AOL, Netscape en Segway) en GV (voorheen Google Ventures).

De start-up wil ook partnerships aangaan met gezondheids- en lifestyle foodmerken als Le Pain Quotidien en Gracias Madre.

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Havveps (Premium)

Altijd op de hoogte blijven?