Slagers en supermarkten verkopen meer vlees

Vlees_Steak_Pixabay

Foto: Pixabay

In coronajaar 2020 verkochten slagers en supermarkten meer vlees. Volgens Wageningen University & Resources (WUR) ligt dit in de lijn der verwachtingen. De horeca was een groot deel van het jaar gesloten. Vaak kiezen mensen in een restaurant voor een gerecht met vlees. Nu dit niet mogelijk was, gebeurde dit thuis. 

De cijfers laten een duidelijke stijging zien. Deze stijging komt vooral door de verkoop van vlees en niet door vleeswaren. Slagers en supermarkten verkochten in 2020 ten opzichte van 2019 6 procent meer vlees. Als je kijkt naar de verkoop van zowel vlees als vleeswaren dan daalt de stijging naar 4,6 procent. Op basis van deze cijfers concluderen de onderzoekers van WUR dat er op gebied van ontbijt en lunch weinig is veranderd, maar dat de verandering vooral in het vlees bij het diner zit.

Ook keken de onderzoekers naar de verkoop van de verschillende soorten vlees. Kip is het meest populair met een groei van 8 procent, maar ook de vraag naar rundvlees nam toe. Dat is opvallend, want deze was de afgelopen jaren stabiel. Een verklaring hiervoor is dat mensen het duurdere rundvlees thuis eten nu de horeca gesloten is. Varkensvlees blijft met 3 procent achter.

Overigens betekent de toegenomen vraag naar vlees in de retail niet dat ook de totale vleesconsumptie in 2020 is gestegen. De horeca was een groot deel van het jaar gesloten en daar daalde de vraag naar vlees sterk. De onderzoekers verwachten niet dat de de toegenomen vraag in de retail voldoende is om dit te compenseren. "We blijven vermoeden dat het coronajaar 2020 uiteindelijk een terugloop laat zien in de totale hoeveelheid vlees die we consumeren. "

Bron: WUR

Thema's
Lees ook
Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Kipster breidt uit naar Verenigde Staten

Kipster breidt uit naar Verenigde Staten

Kipster breidt uit naar de Verenigde Staten. Vandaag, 11 oktober 2021, start de bouw van vier boerderijen in de Indiana. De Kipster eieren en vlees liggen voor Kerst 2022 in de schappen van de Amerikaanse supermarktketen Kroger.

Prof. Remko Boom eerste keynote speaker op Food Technology

Prof. Remko Boom eerste keynote speaker op Food Technology

Om de duurzaamheidsdoelen op het gebied van voedselproductie te halen, moeten we onze perceptie van wat een ingrediënt is veranderen. Maar hoe? En wat is daarvoor nodig? Dat vertelt keynote speaker professor Remko Boom tijdens de eerste presentatie op Food Technology 2021.