Slagers en supermarkten verkopen meer vlees

Vlees_Steak_Pixabay

Foto: Pixabay

In coronajaar 2020 verkochten slagers en supermarkten meer vlees. Volgens Wageningen University & Resources (WUR) ligt dit in de lijn der verwachtingen. De horeca was een groot deel van het jaar gesloten. Vaak kiezen mensen in een restaurant voor een gerecht met vlees. Nu dit niet mogelijk was, gebeurde dit thuis. 

De cijfers laten een duidelijke stijging zien. Deze stijging komt vooral door de verkoop van vlees en niet door vleeswaren. Slagers en supermarkten verkochten in 2020 ten opzichte van 2019 6 procent meer vlees. Als je kijkt naar de verkoop van zowel vlees als vleeswaren dan daalt de stijging naar 4,6 procent. Op basis van deze cijfers concluderen de onderzoekers van WUR dat er op gebied van ontbijt en lunch weinig is veranderd, maar dat de verandering vooral in het vlees bij het diner zit.

Ook keken de onderzoekers naar de verkoop van de verschillende soorten vlees. Kip is het meest populair met een groei van 8 procent, maar ook de vraag naar rundvlees nam toe. Dat is opvallend, want deze was de afgelopen jaren stabiel. Een verklaring hiervoor is dat mensen het duurdere rundvlees thuis eten nu de horeca gesloten is. Varkensvlees blijft met 3 procent achter.

Overigens betekent de toegenomen vraag naar vlees in de retail niet dat ook de totale vleesconsumptie in 2020 is gestegen. De horeca was een groot deel van het jaar gesloten en daar daalde de vraag naar vlees sterk. De onderzoekers verwachten niet dat de de toegenomen vraag in de retail voldoende is om dit te compenseren. "We blijven vermoeden dat het coronajaar 2020 uiteindelijk een terugloop laat zien in de totale hoeveelheid vlees die we consumeren. "

Bron: WUR

Thema's
Lees ook
Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Grote toename bezorgformules voor maaltijden en boodschappen in Food500

Grote toename bezorgformules voor maaltijden en boodschappen in Food500

In de Food500 van Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) is een explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden te zien. Het FSIN verwacht dat de markt voor maaltijdbezorging nog blijft toenemen en tussen nu en 2030 verdubbelt.

5% minder varkensvlees verwerkt in eerste half jaar van 2022

5% minder varkensvlees verwerkt in eerste half jaar van 2022

Nederlandse slachterijen hebben in de eerste 23 weken van 2022 minder varkensvlees verwerkt, meldt Varkens.nl. 5 procent minder varkens werden geslacht in vergelijking met dezelfde periode in 2021.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren