GPA wil een duurzame balans in het eetpatroon van alle Nederlanders

green protein alliance

Uit cijfers van IRI blijkt dat de Nederlandse supermarkten minder vlees en minder zuivel verkopen. De verkoop van plantaardige alternatieven stijgt. Jeroen Willemsen, woordvoerder van de Green Protein Alliance (GPA), noemt deze cijfers van IRI bemoedigend. “Voor een gezonde bevolking, een gezond ecosysteem en een gezonde, toekomstbestendige circulaire economie is echter een veel grotere kanteling noodzakelijk. Hiervoor moeten we de massa aanspreken. Die wordt nog onvoldoende bereikt”.

Cijfers van IRI

In 2017 verkochten Nederlandse supermarkten 1,6% minder vlees en 1,3% minder zuivel ten opzichte van 2016. De cijfers van IRI geven een beeld tot en met week 16 van 2018. Uit deze cijfers blijkt dat deze trend zich doorzet 2018.  De jaarlijkse verkoop van vlees en dierlijke zuivel, inclusief eieren, bedraagt op dit moment 219 kg per persoon. De verkoop van plantaardige eiwitrijke alternatieven is 7,9 kg per capita per jaar. De worden vandaag (7 juni) gepresenteerd bij de NRC conferentie ‘Het Duurzame Dieet’ in Almere.

Green Protein Alliance

Willemsen: “Steeds meer Nederlanders bewijzen dat gezond, smakelijk en duurzaam eten prima samengaan. Nu gaan we de volgende uitdaging aan: naar een duurzame balans in het eetpatroon van alle Nederlanders”. De Green Protein Alliance (GPA) benadrukte eerder dat de eiwittransitie hiervoor hét speerpunt moet worden van het nationale voedselbeleid. Het kabinet buigt zich momenteel over de actielijnen die producenten, retailers en andere stakeholders beschreven in de Transitieagenda Biomassa & Voedsel.

Plantaardige Eiwitten

Met inmiddels 25 leden en 10 kennispartners gaat de GPA die uitdaging aan. Via educatie, voorlichting, assortimentsverbreding, ondersteuning van maatschappelijke initiatieven en moderne vormen van nudging. “Met ons platform ‘Plantaardige Eiwitten – Daar kun je op bouwen’ bieden we retailers, producenten, influencers en maatschappelijke initiatieven handvatten voor doorvertaling van de boodschap naar hun eigen doelgroep.” Willemsen besluit: “Private partijen en betrokken burgers nemen de verantwoordelijkheid, maar ze kunnen dit niet alleen dragen. De energietransitie leert ons dat ook grootse inzet van de overheid vereist is voor transitie-succes.”

Lees ook
ABN AMRO: 'Exportwaarde van zuivel en vlees daalde in 2018'

ABN AMRO: 'Exportwaarde van zuivel en vlees daalde in 2018'

Het afgelopen jaar, 2018, groeide de waarde van de Nederlandse export aan landbouw- en voedingsproducten 1,3 procent. Deze groei is een stuk minder dan in 2017, toen groeide exportwaarde 6 procent. Dit blijkt uit cijfers van ABN AMRO. De Nederlandse export van vlees en zuivel namen in 2018 af, waarbij vooral de export naar landen buiten de EU...

Burgerspecialist Ter Marsch lanceert plantaardige burger

Burgerspecialist Ter Marsch lanceert plantaardige burger

Ter Marsch & Co viert het vijfjarig bestaan met de introductie van hun eerste 100 procent plantaardige burger. De burgerspecialist ontwikkelde de burger in samenwerking met het Britse bedrijf ‘Moving Mountains’. De nieuwe burger heeft de naam Natural Happiness gekregen. Eerder bracht Ter Marsh al een vegaburger op de markt. Plantaardige burger  ...

Consumenten eten duurzaam als het er maar mooi uit ziet

Consumenten eten duurzaam als het er maar mooi uit ziet

Consumenten kiezen gemakkelijk voor duurzamer eten met minder vlees als die keuzes slim en aantrekkelijk gepresenteerd worden. Dat blijkt opnieuw uit een aantal onderzoeken bij negen horecabedrijven door Wageningen Economic Research, het Louis Bolk Instituut en adviesbureau Greendish. Restaurantbezoekers eten tot 113 % meer groenten en tot 13 % minder...