‘Transparantie over de herkomst van voedsel slecht voor de EU’

pasta

Onder het mom van transparantie verplicht Italië vergaande vermeldingen op voedseletiketten. Protectionisme en slecht voor de EU, zegt FoodDrinkEurope (FDE), de Europese bond van Voedselproducenten.

Door Jeroen Thijssen - Foodlog

De Italiaanse overheid heeft de laatste jaren de nationale regels voor voedseletikettering flink uitgebreid. Zuivelmakers, bijvoorbeeld, zijn sinds 2016 verplicht om op het etiket te zetten waar hun ruwe grondstoffen vandaan komen. In september volgden de tomatenverwerkers en vanaf februari 2018 geldt de regel ook voor pasta- en rijstproducenten.

Dat leidde al tot opschudding omdat de fabrikanten van spaghetti, maccheroni en andere deegwaren, vrezen dat het publiek pasta van buiten-Europese tarwe niet zouden kopen. Die gebruiken ze namelijk veelal. Toch zette de overheid door.

Deze week diende FoodDrinkEurope (FDE), de organisatie van Europese voedselproducenten, tegen die nieuwe regels een klacht in bij de Europese Commissie. FDE beschouwt het beleid van de Italiaanse overheid als een vorm van protectionisme. De regels voor tomatenproducten, bijvoorbeeld, zouden zijn bedoeld om de import van goedkopere purée uit China tegen te gaan.

Italië heeft de bepalingen ingevoerd zonder de Europese Unie daarvan op de hoogte te stellen.

De regering van het schiereiland beroept zich op de Italiaanse consument, die gebaat zou zijn bij transparantie. Uit onderzoek van het ministerie van Landbouw blijkt dat 85% van de Italianen het belangrijk vindt om te weten waar de grondstoffen vandaan komen. Dat heeft wel als nadeel dat er maar een kleine hoeveelheid Italiaans product gemaakt kan worden tegen bovendien flink hogere consumentenprijzen.

Lees ook

Unilever wil meer transparantie in influencer marketing

Keith Weed, CMO van Unilever, maakt bekend dat het bedrijf geen volgers koopt op social media en ook geen zaken doet met partijen die dit wel doen. Zo wil het levensmiddelenconcern meer transparantie geven aan influencer marketing en het vertrouwen winnen van de consument. Unilever is een van de grootste adverteerders ter wereld. In 2017 gaf het bedrijf 7.7 miljard uit aan marketing. Influencer marketing Unilever constateert een toename van het aandeel van de influencer marketing. Om consumenten digitaal te bereiken maken veel bedrijven gebruik van zogenaamde influencers. Zij communiceren met hun...

Baltussen Konservenfabriek bestaat 150 jaar

Baltussen Konservenfabriek bestaat 150 jaar

Baltussen Konservenfabriek is de oudste conservenfabriek van Nederland. Dit jaar bestaat het bedrijf 150 jaar. Daarom organiseert Baltussen op 8 juni een jubileumevent voor relaties om kennis te delen over groenteteelt in de keten. Ook bracht het bedrijf een gefilmd bedrijfsportret uit: ‘Al het goede zit vanbinnen.’   “Samenwerken met anderen is voor...

Bureau Veritas lanceert traceerlabel Origin

Bureau Veritas lanceert traceerlabel Origin

Bureau Veritas lanceert ’s werelds eerste traceerlabel Origin. Dit traceerlabel geeft consumenten een beeld van het volledige traject dat door voedingsmiddelen wordt afgelegd. Bureau Veritas presenteerde deze oplossing op 5 maart 2018 in Tokio tijdens de Global Food Safety Conference aan een internationaal publiek. Origin is gebaseerd op blockchaintechnologie...