Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

unilever

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.

De Future Foods-strategie bevat ambitieuze toezeggingen. Het programma moet mensen helpen over te stappen op gezondere voeding en de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen verminderen, aldus het persbericht. Unilevers uiteindelijke doel: een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem.

Het programma focust ten eerste op plantaardige vervangers van dierlijke producten. Unilever noemt een jaarlijkse omzetdoelstelling van € 1 miljard voor plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven binnen 5 tot 7 jaar. Onder de paraplu van het bedrijf vallen onder meer De Vegetarische Slager, dat inmiddels wordt verkocht bij 20.000 verkooppunten in 30 landen; Unox, waarvan op termijn voor elk vleesproduct een vegetarische variant moet komen; en vegan Ben & Jerry's, dat momenteel in 5 verschillende smaken verkrijgbaar is. 

Daarnaast werkt Unilever aan initiatieven tegen het weggooien van voedsel, met als doel haar wereldwijde voedselverspilling in 5 jaar tijd halveren. Met de pilot van de Too Good to Go-app zijn inmiddels zo'n 1.000 boxen aangeboden met producten die anders in de prullenbak zouden verdwijnen. Ook doneert het bedrijf jaarlijks 1 miljoen producten aan de Voedselbank, die niet meer via de reguliere weg verkocht kunnen worden. En vanuit Unilever Food Solutions werken chefs met zogenoemde slimme afvalbakken die scannen wat je weggooit, zodat ze efficiënter kunnen inkopen.

Tot slot noemt Unilever vernieuwde/nieuwe producten van Knorr, Conimex en Unox met meer groenten, fruit, eiwitten of micronutriënten.

Thema's
Lees ook
Deens bedrijf ontwikkelt plantaardig softijs

Deens bedrijf ontwikkelt plantaardig softijs

Het Deense bedrijf Naturli' produceert plantaardige voedingswaren, waaronder ijs. De afgelopen twee jaar werkten de productontwikkelaars aan plantaardig softijs. Het resultaat is 100 procent groen softijs.

Investering van 31 miljoen dollar voor Meatless Farm

Investering van 31 miljoen dollar voor Meatless Farm

De vleesvervangers van de Britse producent Meatless Farm moeten in de schappen van de Nederlandse supermarkten komen te liggen. Het bedrijf haalde eind 2020 31 miljoen dollar op voor verdere groei van het bedrijf. Het nieuwe internationale hoofdkantoor staat in Amsterdam.

Column: Smaakmaker

Column: Smaakmaker

Auteur: Iwona Brederveld, global product manager Exter Na een periode van afwezigheid, is Exter, het Oernederlandse bedrijf en mede-oprichter van het netwerk IFFI, weer terug in de gelederen. In de afgelopen periode hebben we nog eens extra kunnen zien wat de meerwaarde van netwerken is voor de samenwerking met andere leden. Bij IFFI worden workshops...