Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer
Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.
De Future Foods-strategie bevat ambitieuze toezeggingen. Het programma moet mensen helpen over te stappen op gezondere voeding en de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen verminderen, aldus het persbericht. Unilevers uiteindelijke doel: een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem.
Het programma focust ten eerste op plantaardige vervangers van dierlijke producten. Unilever noemt een jaarlijkse omzetdoelstelling van € 1 miljard voor plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven binnen 5 tot 7 jaar. Onder de paraplu van het bedrijf vallen onder meer De Vegetarische Slager, dat inmiddels wordt verkocht bij 20.000 verkooppunten in 30 landen; Unox, waarvan op termijn voor elk vleesproduct een vegetarische variant moet komen; en vegan Ben & Jerry's, dat momenteel in 5 verschillende smaken verkrijgbaar is.
Daarnaast werkt Unilever aan initiatieven tegen het weggooien van voedsel, met als doel haar wereldwijde voedselverspilling in 5 jaar tijd halveren. Met de pilot van de Too Good to Go-app zijn inmiddels zo'n 1.000 boxen aangeboden met producten die anders in de prullenbak zouden verdwijnen. Ook doneert het bedrijf jaarlijks 1 miljoen producten aan de Voedselbank, die niet meer via de reguliere weg verkocht kunnen worden. En vanuit Unilever Food Solutions werken chefs met zogenoemde slimme afvalbakken die scannen wat je weggooit, zodat ze efficiënter kunnen inkopen.
Tot slot noemt Unilever vernieuwde/nieuwe producten van Knorr, Conimex en Unox met meer groenten, fruit, eiwitten of micronutriënten.
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Fooditive nieuwe vertegenwoordiger van de voedingsindustrie in de ruimte
Fooditive, ontwikkelaar van innovatieve en duurzame plantaardige ingrediënten, heeft de nieuwe overeenkomst The Washington Compact on Norms of Behavior for Commercial Space Operations ondertekend. Hierin is vastgelegd hoe bedrijven zich in de ruimte zouden moeten gedragen.
Food Technology: ‘Plantaardige zuivel: van innovatie tot perfectie’
Plantaardige zuivel is hard op weg een volwassen productcategorie te worden. Dat betekent dat innovatie niet alleen gericht is op het ontwikkelen van het perfecte product, maar zich ook richt op de ontwikkeling van het optimale proces. Op Food Technology illustreert DSM aan de hand van de toepassing van cultures en enzymes in plantaardige zuivel een...
Nog geen groen licht voor overname Imperial en Stegeman
Oktober 2021 kondigde What’s Cooking?, destijds nog Ter Beke, aan Imperial en Stegeman over te willen nemen. Nu, maart 2023, wacht het bedrijf nog altijd op goedkeuring van de Nederlandse en Belgische mededingingsautoriteiten.