Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

unilever

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.

De Future Foods-strategie bevat ambitieuze toezeggingen. Het programma moet mensen helpen over te stappen op gezondere voeding en de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen verminderen, aldus het persbericht. Unilevers uiteindelijke doel: een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem.

Het programma focust ten eerste op plantaardige vervangers van dierlijke producten. Unilever noemt een jaarlijkse omzetdoelstelling van € 1 miljard voor plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven binnen 5 tot 7 jaar. Onder de paraplu van het bedrijf vallen onder meer De Vegetarische Slager, dat inmiddels wordt verkocht bij 20.000 verkooppunten in 30 landen; Unox, waarvan op termijn voor elk vleesproduct een vegetarische variant moet komen; en vegan Ben & Jerry's, dat momenteel in 5 verschillende smaken verkrijgbaar is. 

Daarnaast werkt Unilever aan initiatieven tegen het weggooien van voedsel, met als doel haar wereldwijde voedselverspilling in 5 jaar tijd halveren. Met de pilot van de Too Good to Go-app zijn inmiddels zo'n 1.000 boxen aangeboden met producten die anders in de prullenbak zouden verdwijnen. Ook doneert het bedrijf jaarlijks 1 miljoen producten aan de Voedselbank, die niet meer via de reguliere weg verkocht kunnen worden. En vanuit Unilever Food Solutions werken chefs met zogenoemde slimme afvalbakken die scannen wat je weggooit, zodat ze efficiënter kunnen inkopen.

Tot slot noemt Unilever vernieuwde/nieuwe producten van Knorr, Conimex en Unox met meer groenten, fruit, eiwitten of micronutriënten.

Thema's
Lees ook
Twee nieuwe plantaardige producten bij Burger King

Twee nieuwe plantaardige producten bij Burger King

Fastfood keten Burger King introduceert twee nieuwe plantaardige producten: een vegan Long Chicken en Nuggets.

Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Dit jaar vond de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (WZV) plaats. Er deden 1,7 miljoen Nederlanders aan mee. 1,5 miljoen deelnemers willen ook de rest van het jaar geen of minder vlees eten.

Unilever ziet groei in verkoop voedingsmiddelen

Unilever ziet groei in verkoop voedingsmiddelen

Vandaag publiceerde Unilever zijn kwartaalcijfers voor het eerste kwartaal van 2021.