Unilever wil meer transparantie in influencer marketing

unilever-hoofdkantoor-brug315

Keith Weed, CMO van Unilever, maakt bekend dat het bedrijf geen volgers koopt op social media en ook geen zaken doet met partijen die dit wel doen. Zo wil het levensmiddelenconcern meer transparantie geven aan influencer marketing en het vertrouwen winnen van de consument. Unilever is een van de grootste adverteerders ter wereld. In 2017 gaf het bedrijf 7.7 miljard uit aan marketing.

Influencer marketing

Unilever constateert een toename van het aandeel van de influencer marketing. Om consumenten digitaal te bereiken maken veel bedrijven gebruik van zogenaamde influencers. Zij communiceren met hun achterban via kanalen als Snapchat, Facebook en Instagram. Daarbij prijzen ze producten aan. Influencers hebben vaak een groot bereik, maar volgens Unilever is er ook sprake van 'slechte praktijken' zoals nepvolgers, bots en fraude. Weed zegt dat zo'n 40 procent van de influencers nepvolgers heeft.

Transparantie

Momenteel is er nauwelijks transparantie. Om dit te bereiken houdt Unilever zich aan drie strenge regels voor influencers, merken en platformen. Unilever werkt niet met influencers die volgers kopen, de merken van Unilever kopen nooit volgers, en Unilever werkt alleen samen met platforms die transparant zijn en helpen om slechte praktijken aan te bannen.

In februari beloofde Weed al dat Unilever niet samen werkt met platforms die aanzetten tot haat, verdeeldheid verspreiden of geen kinderen beschermen. Ook dit past in het voornemen om alleen nog te willen werken met platforms die hun verantwoordelijkheid nemen en een positieve impact op de samenleving hebben.

Vertrouwen van de consument

Met alle maatregelen wil Unilever het vertrouwen van de consument in het 'digitale ecosysteem' behouden. Tijdens Cannes Lions International Festival of Creativity brengt Weed een groep, met onder andere de World Federation of Advertisers, Instagram en Richard Edelman om dit te bereiken. Weed: "We moeten nu actie nemen om het vertrouwen terug te winnen voordat het voorgoed verloren gaat".

Lees ook
Hippe saus voor Unilever en boter zonder koe

Hippe saus voor Unilever en boter zonder koe

Even dreigde Unilever overgenomen te worden. Het bod verdween van tafel. Vandaag kondigde het bedrijf alweer aan zelf een hippe Amerikaanse sauzenmaker over te nemen. Unilever maakt allang sauzen. Waarom doet het bedrijf dan zoiets? Dick Veerman - Foodlog Unilever wil duurzaam kunnen doen. Daarom investeert het bedrijf op wat langere termijn dan andere....

Unilever gaat kleine boeren ondersteunen

Unilever gaat kleine boeren ondersteunen

ROTTERDAM - Unilever wil de leefomstandigheden van kleine boeren wereldwijd verbeteren. De onderneming is daarom een publiek-privaat partnerschap aangegaan met het International Fund for Agricultural Development (IFAD). Unilever is het samenwerkingsverband voor 5 jaar aangegaan. De partijen willen de voedselzekerheid te verbeteren door de agrarische...

Unilever verkoopt Bifi en Peperami

Unilever verkoopt Bifi en Peperami

ROTTERDAM - Unilever verkoopt de vleessnackactiviteiten, de merken Bifi en Peperami, aan het Amerikaanse Jack Link’s, bekend van Beef Jerky. Beide bedrijven hebben bekendgemaakt een definitieve verkoopovereenkomst te hebben getekend. Al langer bekend is dat Unilever wil snoeien in het aantal merken. 'Duurzame groei' “Omdat we ons portfolio tegen het...