Unilever wil meer transparantie in influencer marketing

unilever-hoofdkantoor-brug315

Keith Weed, CMO van Unilever, maakt bekend dat het bedrijf geen volgers koopt op social media en ook geen zaken doet met partijen die dit wel doen. Zo wil het levensmiddelenconcern meer transparantie geven aan influencer marketing en het vertrouwen winnen van de consument. Unilever is een van de grootste adverteerders ter wereld. In 2017 gaf het bedrijf 7.7 miljard uit aan marketing.

Influencer marketing

Unilever constateert een toename van het aandeel van de influencer marketing. Om consumenten digitaal te bereiken maken veel bedrijven gebruik van zogenaamde influencers. Zij communiceren met hun achterban via kanalen als Snapchat, Facebook en Instagram. Daarbij prijzen ze producten aan. Influencers hebben vaak een groot bereik, maar volgens Unilever is er ook sprake van 'slechte praktijken' zoals nepvolgers, bots en fraude. Weed zegt dat zo'n 40 procent van de influencers nepvolgers heeft.

Transparantie

Momenteel is er nauwelijks transparantie. Om dit te bereiken houdt Unilever zich aan drie strenge regels voor influencers, merken en platformen. Unilever werkt niet met influencers die volgers kopen, de merken van Unilever kopen nooit volgers, en Unilever werkt alleen samen met platforms die transparant zijn en helpen om slechte praktijken aan te bannen.

In februari beloofde Weed al dat Unilever niet samen werkt met platforms die aanzetten tot haat, verdeeldheid verspreiden of geen kinderen beschermen. Ook dit past in het voornemen om alleen nog te willen werken met platforms die hun verantwoordelijkheid nemen en een positieve impact op de samenleving hebben.

Vertrouwen van de consument

Met alle maatregelen wil Unilever het vertrouwen van de consument in het 'digitale ecosysteem' behouden. Tijdens Cannes Lions International Festival of Creativity brengt Weed een groep, met onder andere de World Federation of Advertisers, Instagram en Richard Edelman om dit te bereiken. Weed: "We moeten nu actie nemen om het vertrouwen terug te winnen voordat het voorgoed verloren gaat".

Lees ook
Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een aantal maanden geleden opende Unilever officieel zijn gloednieuwe Foods Innovation Centre in Wageningen. Het nieuwe R&D-centrum moet leiden tot meer samenwerking met start-ups en kennisinstellingen, en plaveit de weg naar een nieuwe manier om onderzoek en ontwikkeling aan te pakken. Op zes december vorig jaar opende koning Willem-Alexander...

Unilever gaat zich bezinnen op theedivisie

Unilever gaat zich bezinnen op theedivisie

Unilever gaat zijn wereldwijde theeactiviteiten opnieuw evalueren. Dat zei CEO Alan Jope bij de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf. Hoewel Unilever in november nog ontkende dat de verkoop van de theedivisie overwogen werd, is de toekomst van onder meer de merken Lipton en PG Tips nu onzeker. Volgens de eigen berichtgeving liggen “alle...