Valess bij genomineerden Liegebeest 2014

Valess, pannenkoeken van Jan, John West zalmpaté, Aldi-roomboter, Plus Goudse kaas en Coop Authentieke vleeswaren zijn de genomineerden voor de Liegebeest 2014. Consumenten kunnen stemmen op de in hun ogen 'meest misleidende praatjes'.

Dit jaar zijn het vooral diervriendelijke misleidingen op verpakkingen, meldt Wakker Dier. Milsani roomboter van Aldi gebruikt bijvoorbeeld geen weidemelk terwijl koeien op het pak in een groene wei staan.

Vleesvervangers van Valess, die veel worden gegeten door vegetariërs en flexitariërs, die vaak waarde hechten aan goed dierenwelzijn, worden geproduceerd van melk zonder weidegarantie. Aanvankelijk meldde Wakker Dier ook dat Valess scharreleieren gebruikt, maar sinds kort is het merk overgestapt op vrije-uitloopeieren.

'Vrolijke kippen'

Pannenkoeken van Jan hebben verpakkingen met 'vrolijke kippen, varkens met staarten en koeien in de wei'. “Maar dat zijn slechts plaatjes, in werkelijkheid interesseert het Jan geen fluit hoe de dieren leven.”

Retailer Coop gebruikt in de Authentieke kippenvleeswaren plofkip, stelt de consumentenorganisatie.

Koe en kalf in de wei

Goudse kaas van Plus heeft en moederkoe met kalf in de wei op de verpakking. De kaas wordt volgens Wakker Dier niet gemaakt van weidemelk en de kalfjes worden bijna direct na de bevalling bij hun moeder weggehaald.

De zalmpaté van John West geeft gedetailleerde informatie over de herkomst van de vis. “Maar over de rest van de paté blijven ze verdacht stil, omdat er kooi-ei in zit.”

Lees ook:

McDonald’s Liegebeest 2013 (17 september 2013)

Iglo ‘Grootste Liegebeest 2012′ (22 oktober 2012)

Lees ook
HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

Packaging Innovations gelijktijdig met Empack 2023

Packaging Innovations gelijktijdig met Empack 2023

Packaging Innovations vindt in 2023 gelijktijdig plaats met Empack. Op 5 en 6 april vinden beide verpakkingsbeurzen plaats in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch.