Vleesverkoop stijgt in Week Zonder Vlees

vlees-pixabay

Supermarkten verkochten tijdens de Week Zonder Vlees niet alleen meer vleesvervangers, maar ook meer vlees. Dat meldt Distrifood.

In maart meldde de Stichting Nationale Week Zonder Vlees nog dat ze dit jaar hun ‘impact hebben verdubbeld’ ten opzichte van vorig jaar. De stichting meet dat aan het aantal deelnemers dat zich inschreef: 57.600. Ook de commerciële partners waren enthousiast, want de supermarkten sleepten zo’n €1,2 miljoen aan extra omzet uit de verkoop van vleesvervangers. De verkoop van vleesvervangers steeg met 81 procent. Dat blijkt uit cijfers van IRI.

Week met veel vlees

Die ‘impact’ waar de stichting het over heeft valt echter niet te merken aan de verkoop van vlees. Die daalde niet, maar steeg zelfs met een procentje in de betreffende week. Volgens IRI kwam dat waarschijnlijk omdat er die week meer vlees in de bonus was dan gemiddeld. De eventuele klimaatwinst van mensen die een weekje geen vlees aten, werd dus teniet gedaan door de supermarkten zelf. Hun enthousiasme voor de Week Zonder Vlees wil blijkbaar niet zeggen dat ze streven naar lagere vleesconsumptie. Misschien valt er toch wat te zeggen voor de mening van de branchevereniging COV dat de Week Zonder Vlees vooral reclame is voor vleesvervangers.

Lees ook
Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Foodmultinational Nestlé moet de naam van zijn vegetarische ‘Incredible Burger’ veranderen. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag in de rechtszaak die werd aangespannen door het Amerikaanse Impossible Foods, die de Europese markt wil veroveren met zijn eveneens plantaardige ‘Impossible Burger’. Nestlé zegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

Oprichters Vegetarische Slager stappen over op zuivelvervangers

Oprichters Vegetarische Slager stappen over op zuivelvervangers

Jaap Korteweg en Niko Koffeman zijn een nieuw bedrijf gestart: Those Vegan Cowboys. De oprichters van het bekende merk De Vegetarische Slager willen zich met hun nieuwe bedrijf richten op de ontwikkeling van plantaardige zuivelvervangers – zoals vegan kaas, yoghurt en boter – met dezelfde smaak als echte zuivel.

2,4 miljoen deelnemers Nationale Week zonder Vlees

2,4 miljoen deelnemers Nationale Week zonder Vlees

2,4 miljoen Nederlanders deden mee aan de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees , die van 9 tot en met 15 maart plaats vond. Dat maakt de organisatie bekend. Supermarkten verkochten deze week 200,4 procent meer vleesvervangers ten opzichte van een gemiddelde week.