Vleesverkoop stijgt in Week Zonder Vlees

vlees-pixabay

Supermarkten verkochten tijdens de Week Zonder Vlees niet alleen meer vleesvervangers, maar ook meer vlees. Dat meldt Distrifood.

In maart meldde de Stichting Nationale Week Zonder Vlees nog dat ze dit jaar hun ‘impact hebben verdubbeld’ ten opzichte van vorig jaar. De stichting meet dat aan het aantal deelnemers dat zich inschreef: 57.600. Ook de commerciële partners waren enthousiast, want de supermarkten sleepten zo’n €1,2 miljoen aan extra omzet uit de verkoop van vleesvervangers. De verkoop van vleesvervangers steeg met 81 procent. Dat blijkt uit cijfers van IRI.

Week met veel vlees

Die ‘impact’ waar de stichting het over heeft valt echter niet te merken aan de verkoop van vlees. Die daalde niet, maar steeg zelfs met een procentje in de betreffende week. Volgens IRI kwam dat waarschijnlijk omdat er die week meer vlees in de bonus was dan gemiddeld. De eventuele klimaatwinst van mensen die een weekje geen vlees aten, werd dus teniet gedaan door de supermarkten zelf. Hun enthousiasme voor de Week Zonder Vlees wil blijkbaar niet zeggen dat ze streven naar lagere vleesconsumptie. Misschien valt er toch wat te zeggen voor de mening van de branchevereniging COV dat de Week Zonder Vlees vooral reclame is voor vleesvervangers.

Lees ook
ProVeg: “Vleesvervangers alleen goedkoper in relatieve zin”

ProVeg: “Vleesvervangers alleen goedkoper in relatieve zin”

De verkoop van vleesvervangers is de afgelopen jaren gestegen, maar in 2022 komt daar verandering, meldt marktonderzoeker IRI aan NOS

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Tetra Pak en Mycorena ontwikkelen productiefaciliteit voor vleesvervangers van schimmelfermentatie

Tetra Pak en Mycorena ontwikkelen productiefaciliteit voor vleesvervangers van schimmelfermentatie

Tetra Pak ontwikkelt samen met de Zweedse voedselproducent Mycorena een productiefaciliteit voor schimmelfermentatie, om alternatieve voedseltoepassingen op basis van eiwitten te creëren. De productiefaciliteit komt in het Zweedse Falkenberg en gaat een vleesvervangend product produceren van schimmels.