Waarom gezond eten ook lekker moet klinken

groentespies_pixabay

Mensen willen best meer groente eten maar dan moeten zij wel verleid worden door een lekker klinkende naam. Alleen zeggen dat iets op basis van de voedingswaarden gezond is, blijkt niet voldoende om voor de gezonde optie te gaan. Een paar jaar geleden toonden Amerikaanse onderzoekers al aan dat een decadent klinkende naam als twisted citrus glazed carrots helpt om een gezonde keuze te verkopen.

Dat onderzoek kreeg een vervolg bij 5 Amerikaanse universiteitskantines. De deelnemers konden tijdens het vervolg-experiment kiezen uit 71 verschillende gerechten. Die kregen respectievelijk een smaakvolle, neutrale of gezonde naam mee. Na bijna 140.000 geserveerde maaltijden bleek dat de proefpersonen 29% vaker kozen voor het gerecht met de smakelijke naam in plaats van dat met een gezonde naam. 14% van hen verkoos het smakelijke label boven het neutrale label. Uiteindelijk nam de totale groenteconsumptie met 39% toe.

“Smakelijk klinkende benamingen hebben effect doordat zij een positieve smaakbeleving bewerkstelligen bij de consument. Maar dan moet de maaltijd ook echt lekker smaken”, aldus de onderzoekers.

Ander onderzoek wees uit dat mensen ongezond eten als lekker en smakelijk ervaren, terwijl zij als gezond gelabeld eten associëren met minder smaak.

Foodlog

Thema's
Lees ook
‘Duurder eten geeft positiever gevoel’

‘Duurder eten geeft positiever gevoel’

ITHACA – De prijs van voedsel heeft invloed op de smaakbeleving. Net zoals de prijs ook inwerkt op gevoelens van overeten en schuld. Hoe meer mensen betalen, hoe positiever ze over het algemeen zijn. Dat stellen onderzoekers van de Amerikaanse Cornell University, meldt Vlees+. “We waren verbaasd dat de prijs weinig tot geen invloed had op de hoeveelheid...

Nibb-it Happy Ones: vaker ‘ja’ zeggen

Nibb-it Happy Ones: vaker ‘ja’ zeggen

MAARSSEN - PepsiCo heeft nieuwe, meer verantwoorde chips ontwikkeld: Nibb-it Happy Ones. Hierdoor kunnen ouders wat vaker ‘ja’ zeggen, stelt het bedrijf. Ouders blijken dagelijks gemiddeld 27 keer ‘nee’ te moeten zeggen tegen hun kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Nibb-it Happy Ones, dat is gehouden naar...

'Consument wil minderen op vlees en pasta'

'Consument wil minderen op vlees en pasta'

WAGENINGEN - Iets meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan, minder vlees en pasta te willen gaan eten. Dat hangt samen met de prijzen, maar ook met duurzaamheid, gezondheid en (een gebrek aan) voedselvertrouwen. Zo’n 44 procent denkt overigens helemaal niet te gaan minderen. Dat blijkt uit de Foodmonitor die Trendbox voor Food for Food heeft...