Pluimveesector succesvol in beheersing campylobacter

pluimvee

Het gemeten campylobacterniveau bij pluimvee blijft dalen. Dit blijkt uit de Nepluvi-monitoringsrapportage over 2016. De Nederlandse pluimveevleessector werkt al jaren succesvol aan het verminderen van deze bacterie. Nepluvi begon in 2009 met monitoren. Het percentage gevonden campylobacter op eindproducten daalde van 9,8 procent in 2009 naar 3,9 procent in 2016.

De bacterie

Campylobacter is een bacterie die voor kan komen in het darmstelsel van kippen. De kip wordt er niet ziek van, maar mensen kunnen wel ziek worden door deze bacterie. Dit gebeurt als ze grote grote hoeveelheden van deze bacterie binnen krijgen. De kans hierop is klein, zolang de consument een goede keukenhygiëne toepast en de kip goed bereid.

Pluimveesector

Toch vindt de Nederlandse pluimveevleessector het haar verantwoordelijkheid om het campylobacterniveau op pluimveevlees zo laag mogelijk te houden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de weerstand tegen de bacterie verhoogt als mensen aan lage hoeveelheden worden blootgesteld. Mark den Hartog van Nepluvi zegt: “Het nastreven van een algehele nulnorm voor Campylobacter is niet haalbaar, maar ook niet aan te raden. Omdat met name de hogere waarden een groter risico vormen voor Campylobacterbesmettingen bij de mens heeft de pluimveesector haar pijlen gericht op het verminderen van deze hoge waarden op pluimveevlees."

Slachterijen

Slachterijen proberen steeds om verbeteringen door te voeren in het slachtproces, bijvoorbeeld de toevoeging van extra wasstappen. De extra maatregelen die slachterijen in 2016 namen kunnen een gunstig effect hebben gehad. Wat ook een belangrijke rol speelde was de dalende trend van het aantal met campylobacter besmette aangevoerde koppels vleeskuikens. Dit percentage was in 2011 53,0 procent en is gedaald naar 44,5 procent in 2016.

Lees ook:

Lees ook
ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.

Online supermarkt Picnic stapt over op Beter Leven Kip

Online supermarkt Picnic stapt over op Beter Leven Kip

Na grote supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Plus, Lidl en Aldi stapt ook online supermarkt Picnic over op kip met minimaal één ster beter leven. Vanaf 1 januari 2023 voldoet alle kip van Picnic aan de eisen van dit keurmerk.

Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Aldi stapt over op kip met het Beter leven keurmerk. Vanaf 2023 hebben alle verse kipproducten in de schappen minimaal één Beter Leven-ster. Dit geldt eind 2021 al voor alle kipvleeswaren. De supermarktketen is de vijfde die deze stap zet. Eerder maakten Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus al bekend over te stappen op kip met het Beter leven-keurmerk.  Dierenwelzijn...