EVMI 5 2018

Op het moment lijkt het even of het over vrijwel niets anders gaat in de voedingsmiddelenindustrie: minder suiker. Het Ingredients For Food Network organiseerde een masterclass voor haar leden en liet onder meer Meester Patissier en Meester Boulanger Robèrt van Beckhoven vertellen hoe hij zijn werk doet met minder suiker. Ook Peijnenburg en Kraft Heinz deelden hun ervaringen en moeilijkheden met het ontwikkelen van producten met minder of zelfs geen suiker.
Dat allemaal omdat onze gezondheid erom vraagt. We worden dikker en krijgen last van daarmee samenhangende ziektes. Natuurlijk is slank en gezond blijven een taak van individuen zelf, maar het wordt consumenten wel moeilijk gemaakt om gezonde producten te kiezen. Tijdens de oprichting van het Food First Network refereerde de oprichters ook aan het duurder zijn en worden van gezond eten (waarom die btw-verhoging op groente en fruit?) en het te makkelijk, goedkoop verkrijgbaar zijn van zoete, zoute en vette producten. Aan de artikelen in dit nummer is gelukkig wel te zien dat de voedingsmiddelenindustrie werkt aan het gezondheidsvraagstuk. Misschien een beetje laat, misschien nog niet vergaand genoeg, maar er zijn goede voorbeelden die de rest van de voedingsmiddelenindustrie de weg kunnen wijzen.

In deze uitgave: 

08 ‘Innovatie en consument vragen om openheid’
Peter Weegels (European Bakery Innovation Centre) neemt open innovatie uiterst serieus.
12 De haken en ogen van kweekvlees
Enorme potentie, grote commerciële belangen.
14 IFFI zoekt samen naar alternatieven
Geen kant-en-klare oplossingen voor suikervervanging.
19 Column Toine Hultermans, Food From Food
22 Hoe garandeer je de traceerbaarheid van vlees?
Elk varken een unieke code.
28 Tarwebloem op het label; simpel en herkenbaar
Koopmans ontwikkelt clean label binders.
30 Europees Hof legt het spelen met DNA aan banden
“Dit zet Europa op een achterstand.”
33 Column Laurien Adriaanse, Kromkommer
34 Versketens werken samen aan betere data-uitwisseling
Vijf dingen die je moet weten over FreshUpstream.
35 SIAL Parijs laat de toekomst zien
Stippel nu alvast je route uit.

 

In deze editie
‘Innovatie en consument vragen om openheid’

‘Innovatie en consument vragen om openheid’

Het European Bakery Innovation Centre (EBIC) ontwikkelt nieuwe producten voor Sonneveld en maakt deel uit van hetzelfde concern, maar opereert onafhankelijk en werkt ook voor derden. Het innovatiecentrum neemt open innovatie uiterst serieus. Directeur dr.ir. Peter Weegels: “Die benadering geeft de flexibiliteit die een veranderende wereld vraagt.” Diepgaande...

De haken en ogen van kweekvlees

De haken en ogen van kweekvlees

VPRO Tegenlicht maakte een programma over kweekvlees met de teneur: ‘kweekvlees is er, biedt grote voordelen, maar mag niet van de NVWA. Daardoor dreigt Nederland de boot te missen.’ Uit dit verhaal is één zeer belangrijk aspect weggelaten, betoogt dr. Jan van der Valk. Namelijk het groeimedium dat voor kweekvlees nodig is....