'B-merk van de markt verdrongen'

B-merk

UTRECHT - B-merken worden van de markt verdrongen door de groei van private label, stelt de Rabobank in de thema-update Food. De bank verwacht niet dat de groei van huismerken ten koste van A-merken zal gaan.

De Rabobank stelt dat in 2015 in de retail een marktaandeel van private label wordt verwacht van 41 à 42 procent. Dat is gebaseerd op de steeds sterkere positie van foodretailers. Drie inkoopmachten, Albert Heijn (34 procent), Superunie (30 procent en Bijeen (23 procent) hebben samen het overgrote deel van de markt in handen, terwijl het resterende aandeel van de foodmarkt grotendeels wordt verdeeld over de harddiscounters Aldi en Lidl.

Profileren met eigen merk

De foodretailers willen zich met hun eigen merken profileren richting de consument. Ze willen binnen één categorie verschillende private-label producten aanbieden als goedkoop, duurzaam en kwaliteit. Bovendien kunnen ze een hogere marge behalen op private label producten en hebben ze er meer controle over. Aan de andere kant neigt de consument nu het consumentenvertrouwen laag is, naar goedkopere producten.

B-merken worden volgens de Rabobank van de markt verdrongen omdat ze niet toonaangevend zijn. "Fabrikanten van kleinere B-merken moeten zich dan ook herpositioneren om niet uit de markt gedrukt te worden. Ze zullen een duidelijke keuze moeten maken: óf gaan voor kwaliteit en zich richten op premiummarkten, óf kiezen voor efficiëntie en zich specialiseren in private label."

Ankerfunctie

De groei van private label zal echter niet ten koste gaan van A-merken. "Zij blijven voor de retailer,en dus ook voor de consument, het referentiepunt voor de prijsstelling. Zelfs op het gebied van kwaliteit en productassortiment wordt verwacht dat nationale merken een ankerfunctie behouden. Daarom ziet het er niet naar uit dat retailers hun huismerken uitbouwen ten koste van A-merken."

Een artikel over het rapport is te lezen in EVMI 6 van 27 juli.

Inhoud en (voor abonnees) E-paper

Lees ook:

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor: