Campagne: Bier óók voor vrouwen

evmi-lovebeer

Vrouwen moeten meer uitgaan van hun eigen smaak bij hun keuze voor een alcoholhoudende drank. Ze laten zich te vaak belemmeren door negatieve associaties, stelt Nederlandse Brouwers. De koepelorganisatie start de campagne Love Beer, om vrouwen vaker voor bier te laten kiezen.

Alle bierbrouwers afzonderlijk speelden wel eens met de gedachte om de communicatie óók op vrouwen te richten. Dit heeft Nederlandse Brouwers in de Love Beer campagne nu verder uitgewerkt.

Mensen drinken het liefst een glas bier in een gemengde groep”, blijkt uit recent onderzoek van Edelman Berland. “Het woord ‘gezellig’ associëren zowel mannen als vrouwen het meest met bier. Toch weerhouden met name sociale conventies en mythes de Nederlandse vrouwen ervan om voor een glas bier te kiezen. Ten onrechte, stelt de koepelorganisatie.

'Niet elegant'

Vrouwen zitten bij hun keuzen vooral elkaar in de weg. Ze hebben negatieve associaties bij andere bierdrinkende vrouwen, zoals ‘niet vrouwelijk’ en ‘niet elegant/aantrekkelijk’. Mannen ervaren dit niet zo en vinden vrouwen die bier drinken juist ‘leuk’ en ‘relaxt’.

“Met de Love Beer campagne willen we vrouwen laten zien dat ze zich niet moeten laten belemmeren door wat gepast is of niet”, stelt Nederlandse Brouwers. De campagne zet feiten en fabels op een rijtje en roept vrouwen op vooral hun eigen smaak te volgen.

Mannen staan in de campagne overigens niet buitenspel. Ook wil de koepelorganisatie niet aanzetten tot overmatig drinken. “We willen vrouwen (en uiteindelijk ook mannen) die alcohol drinken vaker voor een glas bier laten kiezen. Daarbij vermelden we op al onze uitingen de ‘Geen 18, geen alcohol’ slogan en nemen we waar mogelijk ook het zwangerschapslogo op.”

Alle bierbrouwers van Nederland kunnen bijdragen aan de campagne. Eerder zijn al inspiratiesessies gehouden met grote en kleine brouwers en andere bierliefhebbers. De afzender van de campagne is dan ook de brouwers van Nederland.

Lees ook:

 
Meer over
Lees ook
Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert een nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter.

Ondanks coronacrisis toename aantal brouwerijen

Ondanks coronacrisis toename aantal brouwerijen

Ondanks de coronacrisis groeit het aantal bierbrouwerijen in Nederland. Dit jaar kwamen er tot nu toe 13 brouwerijen bij. Bierista.nl, een biercommunity van bierexperts, verwacht niet dat deze groei nog verder door gaat zetten. Alain Schepers ban Bierista denkt dat het hoogtepunt van de bierrevolutie is bereikt en voorziet een daling van het aantal...

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

De Europese pluimsector is gestart met de nieuwe campagne 'This is our poultry' om kip van Europese oorsprong te promoten. In Nederland gebeurt dit onder de noemer 'Kip in Nederland'.