CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

kassa klant_pexels

Foto: Pexels

Veel ondernemers in het mkb kunnen niet anders dan de stijgende kosten voor onder andere energie en grondstoffen doorbereken aan de klant. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor het Jaarbericht Staat van het mkb 2022.

“Ondernemers binnen het grootbedrijf doen dit minder vaak”, meldt het CBS. “Op korte termijn verwachten ondernemers in het middenbedrijf het vaakst prijsstijgingen en voor 2023 voorzien zij een investeringstoename. Ondernemers binnen het kleinbedrijf verwachten juist minder te investeren komend jaar.”

Doorbereken aan klant

Voor mkb-ondernemers is het doorberekenen aan de klant de belangrijkste manier om om te gaan met de prijsstingen. 60 procent meldde dat begin van het vierde kwartaal 2022 aan het CBS. Binnen het grootbedrijf (250 werkzame personen of meer) doet iets meer dan de helft van de ondernemers dit. Een andere manier om kosten te besparen is procesoptimalisatie. Voor 21 procent van de mkb-ondernemers is dit de belangrijkste manier. In het grootbedrijf is dat 32 procent.

Investeringen

Ook onderzocht het CBS de verwachtingen van ondernemers. “Van het totale niet-financiële bedrijfsleven verwacht per saldo 3 procent van de ondernemers meer te investeren in 2023 dan in het huidige jaar. Vooral in het grootbedrijf zijn ondernemers per saldo positief; 21 procent verwacht een toename, 8 procent verwacht een afname. Ook in het middenbedrijf zijn er meer ondernemers die een toename van de investeringen verwachten in 2023 dan een afname, per saldo 4 procent. Ondernemers in het kleinbedrijf verwachten juist minder te investeren; per saldo 5 procent voorziet een investeringsafname voor 2023.”

Technologie

Mkb-ers investeren vooral in technologie, zoals automatisering en digitalisering. Bijna 29 procent van de ondernemers noemt dit de belangrijkste investering om toekomstbestendig te blijven. Daarnaast investeert bijna een kwart van de ondernemers voornamelijk in hun personeel en voor duurzaamheid is dit iets minder dan een kwart.

Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Thema's
Lees ook
Groei omzet voedingsmiddelenindustrie in laatste kwartaal 2022

Groei omzet voedingsmiddelenindustrie in laatste kwartaal 2022

In het vierde kwartaal van 2022 groeide de omzet van de totale Nederlandse voedingsmiddelenindustrie. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek tonen een omzetgroei van 18,8 procent voor voedings- en genotmiddelenindustrie ten opzichte van 2021. Deze stijging is met name te danken aan hogere prijzen.

ING signaleert tweedeling binnen de industriële sector

ING signaleert tweedeling binnen de industriële sector

Gert Jan Braam, Sector specialist Industry van ING Sector Banking signaleert een al langer dalende trend in de productie van de Nederlandse industrie en een tweedeling binnen de sector.

Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

In november daalde de inflatie naar 11,2 procent. Maar in vergelijking met vorig jaar betalen consumenten nog altijd veel meer voor hun eten en drinken. Dat blijkt uit een analyse over de maand november van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).