Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten
In 2022 zagen voedingsspeciaalzaken en supermarkten hun verkopen dalen. Oorzaken zijn onder andere de heropening van de horeca en de huidige recessie. ABN AMRO verwacht dat deze daling zich in 2023 voortzet.
2021 was een heel goed jaar voor voedingsspeciaalzaken en supermarkten. Vanwege de coronapandemie was de horeca afgelopen jaar grotendeels gesloten. Vooral speciaalzaken profiteerden hiervan met een volumegroei van 2,2 procent. In 2022 heropende de horeca. Consumenten gingen minder besteden in de foodretail en verlegden hun uitgaven naar de horeca.
Boodschappen duurder
Daarnaast zijn de boodschappen duurder geworden en gingen consumenten op zoek naar goedkopere alternatieven. Zo kiezen ze bijvoorbeeld voor het huismerk in plaats van het A-merk, gaan naar een goedkopere supermarkt en voedingsspeciaalzaak, en letten op productaanbiedingen. ABN AMRO verwacht deze trend zich in 2023 voortzet. De analisten verwachten een verdere volumedaling van 0,5 procent voor de supermarkten en 2 procent voor voedingsspeciaalzaken.
Gemak blijft belangrijk
Gemak blijft belangrijk voor consumenten volgens ABN AMRO. De analisten verwachten dat de horeca en de voedingsspeciaalzaak op dit vlak steeds meer concurrentie krijgen van de supermarkt. “Hoewel de prijsstijgingen in de supermarkt fors zijn, kunnen ze met de horeca concurreren op deze gemaksproducten vanwege de doorgaans lagere prijzen. Speciaalzaken, zoals bakkers en slagers, zien door de gestegen prijzen juist teruglopende klandizie. De prijsbewuste consument die gemak wil, gaat immers op zoek naar goedkopere alternatieven.”
Bron: ABN AMRO
Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.
|
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030
De afgelopen jaren groeide de verkoop van vlees- en zuivelvervangers explosief, maar deze lijkt nu af te vlakken. Desondanks verwacht ABN AMRO de komende acht jaar een verdubbeling van de verkoop van plantaardige alternatieven.
ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie
De productie van de drankenindustrie ligt weer boven het niveau van 2019. Veel producenten zijn nog niet over de klap van de coronacrisis heen, terwijl er een nieuwe uitdaging voor de deur staat: dalende consumentenbestedingen. Dat meldt ABN AMRO in de Sectorprognose Food.
ABN AMRO: winstmarges in food onder druk
De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met de dalende koopkracht zetten de winstmarges in food onder druk. Dit gaat ten koste van verduurzaming en innovatie in foodsector. Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO.