‘Foodverpakking moet kleiner worden’

Verpakkingseenheden van voedingsmiddelen moeten kleiner worden, om obesitas tegen te gaan. Bij een aanbod in small, medium en large is de consument geneigd de middelste variant te kiezen. Omdat de standaard verpakking groeit, wordt waarschijnlijk vaker voor grotere volumes gekozen.

Dat stelt Maartje Poelman, onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam, in haar proefschrift. “Met het oog op het groeiend aantal mensen met overgewicht, kunnen kleinere verpakkingen mogelijk uitkomst bieden”, vertelt ze in Metronieuws.

Standaard is gegroeid

Tot eind jaren 60 werden in Nederland bijvoorbeeld uitsluitend Coca-Colaflessen van maximaal 750 milliliter verkocht. Inmiddels is de standaard frisdrankfles 2 keer zo groot.

“Als er in Nederland ook veel flessen van 2 of 3 liter in de schappen komen te staan, neemt de kans toe dat mensen voor een groter formaat kiezen. En dus ook het risico op het ongemerkt binnenkrijgen van te veel calorieën.”

Volgens haar eten of drinken consumenten vaak ongemerkt meer in één keer, als de verpakking of portie groter is.

Virtuele supermarkt

Om voor haar onderzoek meer inzicht te krijgen in de keuzes van consumenten tijdens het boodschappen doen, heeft Poelman een virtuele supermarkt ontwikkeld.

Deelnemers lopen dan virtueel met een boodschappenkarretje in en 3D-supermarkt en krijgen virtueel budget voor de wekelijkse boodschappen. Na het afrekenen, vullen ze een vragenlijst in.

Aan de hand van de keuzes en antwoorden verwacht Poelman meer te weten te komen over wat mensen belangrijk vinden en waardoor ze worden beïnvloed.

Beter gezondheidsbeleid

De resultaten worden gedeeld met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. “Hopelijk kunnen de nieuwe inzichten bijdragen aan een beter gezondheidsbeleid”, stelt ze.

De virtuele supermarkt draait al, maar consumenten kunnen zich nog opgeven (via boodschappen.falw@vu.nl).

Lees ook
Winnaars NL Packaging Awards 2020 bekend

Winnaars NL Packaging Awards 2020 bekend

De winnaars van van de NL Packaging Awards zijn bekend. Vandaag, op 12 november, maakte de organisatie online alle winnaars bekend. Onder andere de Jumbo Zuivel pakken, de Heineken Cans en de EcoCoolBox van Bunzl vielen in de prijzen.

Digitale lancering Empack Reconnect

Digitale lancering Empack Reconnect

Empack Reconnect, op 17 september, bood de verpakkingscommunity de mogelijkheid om elkaar online te ontmoeten, te netwerken en zaken te doen. Het online event werd bezocht door ongeveer 200 exposanten en 600 unieke bezoekers. Zij gingen met elkaar in discussie in themagerichte netwerklounges en volgden kennissessies.

Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Verschillende merken van Upfield, zoals Flora, Becel en ProActiv krijgen eind 2021 informatie over de CO2-voetafdruk op het etiket. Het bedrijf denkt dat meer consumenten voor hun producten kiezen als ze meer informatie tot hun beschikking hebben. Upfield roept branchegenoten op om het initiatief te volgen.