Hoog Technologisch Eten peilt mening consumenten

EVMI_AgriFoodTechPlatform_Hoog Technologisch Eten

Het AgriFoodTech Platform peilt de komende maanden met het rondreizend concept Hoog Technologisch Eten de mening van consumenten over de toepassing van technologie binnen het voedselsysteem. Van juni tot en met oktober reist het concept door het land om de consument het menu van de toekomst voor te schotelen.

Hoog Technologisch Eten

Hoog Technologisch Eten is een initiatief van het AgriFoodTech Platform. Alexander Formsma (ZLTO): ‘We willen consumenten kennis laten maken met hoog technologisch voedsel. En, belangrijker nog, we vragen ze naar hun mening hierover. Wat vinden ze van de huidige mogelijkheden en ontwikkelingen en hoe ver mag het van hen gaan met techniek en voedsel?’

Met deze de enquête wil het AgriFoodTech Platform achterhalen hoe de consument tegen nieuwe foodtechnologieën aankijkt. Studenten van de HAS en de WUR analyseren de uitkomsten. Uit de resultaten van vorig jaar bleek dat een meerderheid van de 1300 proefmeesters van Hoog Technologisch Eten positief tegenover Indoor Farming, kweekvlees en 3D-geprint eten staat. Wel vraagt het overgrote deel zich af of deze voedselinnovaties wel gezond en veilig zijn.

Hoewel nieuwe voedselconcepten als paddenstoelen uit de grond komen, blijft de kennis over deze innovatieve foodstartups bij het grote publiek achterwege. Formsma: "De wereld en maatschappij veranderen en technologische ontwikkelingen gaan snel." Hoog Technologisch Eten daagt de consument uit om na te denken over de rol die technologie heeft in ons eten. De organisatie heeft de ambitie om dit jaar alle provincies aan te doen. Op de website staat alle informatie over de komende data en locaties.

AgriFoodTech Platform

Het AgriFoodTech Platform wordt gedragen door de volgende partners: LTO Nederland, FME, FNLI, de vier technische universiteiten (Wageningen, Delft, Eindhoven en Twente) en de onderwijsinstellingen die zijn aangesloten bij de Groene Tafel. Het ministerie van LNV ondersteund dit platform. Het doel is om de maatschappelijke betrokkenheid en dialoog over toepassing van techniek bij voedselproductie en -verwerking op gang te brengen en te verbreden.

?v=7nC3mZhmylM&feature=youtu.be&utm_source=Perslijst+zlto+%2B+agrarische+contacten&utm_campaign=922fa9be40-EMAIL_CAMPAIGN_2017_09_26_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_e0fd7c240f-922fa9be40-146581998

   
Lees ook
Congresserie Gezonde innovatie van Foodlog

Congresserie Gezonde innovatie van Foodlog

Op 4 juni organiseert Foodlog het eerste snelcongres Gezonde Innovatie. De organisatie gaat in gesprek met productontwikkelaars, diëtisten, mensen van winkel- en horecaformules, wetenschappers, ambtenaren én consumenten om versneld een gezond voedingsaanbod te realiseren. Het thema van de eerste editie is zout. Later volgen suiker, vet, Micronutriënten...

Succesvol debuut Vakbeurs Maintenance

Succesvol debuut Vakbeurs Maintenance

De eerste editie van Maintenance Gorinchem vond op 17, 18 en 19 april plaats. Ruim 2.000 bezoekers kwamen naar deze vakbeurs. Organisator Easyfairs spreekt van een succesvolle eerste editie in Nederland. Ook maakt Easyfairs de datum bekend van de tweede editie, namelijk 21, 22 en 23 april 2020 in Evenementenhal Gorinchem. “We hebben met deze eerste...

Consument betaalt graag meer voor informatie over herkomst varkenshaasje

Consument betaalt graag meer voor informatie over herkomst varkenshaasje

Consumenten hechten bij het kopen van varkensvlees waarde aan informatie over het individuele bedrijf waar de varkens gehouden zijn, én zijn bereid voor deze informatie extra te betalen. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research gehouden onder consumenten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Consumenten willen vooral informatie...