Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente
Klanten van online supermarkt Picnic bestelden afgelopen jaar steeds vaker buitenlandse producten zoals mozzarella, mini Turkse pizza’s en knoflooksaus. Wel blijft de top drie van meest verkochte producten in 2022 hetzelfde als die van het voorgaande jaar.
Picnic analyseerde de bestelgegevens van ongeveer één miljoen huishoudens in Nederland. In de top drie van meest verkochte producten staan nog steeds komkommers, halfvolle melk en bananen. Verder zijn groenten als courgette, broccoli, paprika en avocado nog steeds in trek. ‘Snelle stijgers’, producten waar ten opzichte van vorig jaar ineens meer vraag naar was, zijn onder meer vegetarische producten en afbakbroodjes en pindakaas.
Provinciale verschillen
In de Randstad wordt gelaveerd tussen gezondheid en gemak. Energydrank is erg populair, evenals slagroom en rookworst. Vegetarische producten als falafel en vegetarische balletjes zijn hier ook snelle stijgers. In de oostelijke provincies Gelderland en Overijssel bestelt men vooral eieren en afbakbroodjes en blijkt pindakaas zeer geliefd. In Noord-Brabant gaan slagroom en hazelnootpasta vaak in het winkelmandje, in Limburg geldt dat voor tarwebrood en kipfilet. Noord-Nederland. In Zeeland kochten klanten veel zuivel, in Noord-Nederland melk en mandarijnen.
Het in 2021 gelanceerde eigen merk van Picnic maakte eveneens een forse groei door. De snelste stijgers zijn witte Picnic-baguettes en pistoletjes, hazelnootpasta en maar liefst drie varianten Picnic-pindakaas.
Groenten toegevoegd
Klanten van Picnic hebben de mogelijkheid om aan een reeds geplaatste bestelling achteraf nog producten toe te voegen die ze in eerste instantie vergeten waren. De top vijf van de meest vergeten producten is zeer gezond: komkommer, courgette, rode paprika, broccoli en bananen werden nog gauw aan het reeds afgerekende mandje toegevoegd.
15 nieuwe gebieden
Picnic ging afgelopen jaar van start in 15 nieuwe gebieden om Nederland. Daarnaast werden veel bestaande bezorggebieden uitgebreid. Op 1 april opende Koning Willem-Alexander het nieuwe, gerobotiseerde distributiecentrum van Picnic in Utrecht. Picnic werkte de afgelopen twee jaar aan het ontwikkelen van de technologie en de software voor het centrum.
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Ton van Veen volgt Frits van Eerd op als CEO van Jumbo
Ton van Veen is per 6 maart benoemd tot CEO van Jumbo. Voormalig CEO Frits van Eerd keert niet terug in de functie. Colette Cloosterman-van Eerd wordt president-commissaris. Zij volgt hiermee haar vader en grondlegger Karel van Eerd op, die december vorig jaar is overleden. Vanuit haar nieuwe rol werkt zij samen met de andere commissarissen en Van Veen...
Consument staat welwillender tegenover insectenvoedsel na uitleg over duurzaamheidsvoordelen
Consumenten staan welwillender tegenover het eten van insecten als zij geïnformeerd zijn over de duurzame en circulaire voordelen ervan. Dat blijkt uit een onderzoek van Wageningen Economic Research naar de relatie tussen de acceptatie van insecten als onderdeel van de maaltijd en de mate waarin consumenten duurzaamheid belangrijk vinden.
82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding
Het overgrote deel van de Nederlanders (82%) zegt dagelijks bewuste voedingskeuzes te maken. Men let daarbij meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim...