Natuurlijk laseren agf spaart verpakking uit

Nature & More en de Zweedse supermarktketen ICA gaan biologische groente en fruit merken met laser, om geen plastic verpakkingen meer te hoeven gebruiken. Dit 'Natural Branding' is een biologische variant van het merken met laser. Het spaart alleen al op avocado's zeker 725.000 plastic verpakkingen uit. Met meer producten en afnemers kan dit cijfer in de miljoenen gaan lopen.

Dat meldt Nature & More, het ‘trace & tell’ merk voor biologische groente en fruit van distributeur Eosta uit Waddinxveen. De eerste biologische producten die met Natural Branding bij ICA worden verkocht, zijn avocado's en zoete aardappels.

Biologische avocado’s worden in supermarkten vrijwel altijd verpakt in plasticfolie. Dit om ze te onderscheiden van gangbare, goedkopere avocado's die los worden verkocht. Stickers kunnen een alternatieve oplossing zijn, maar die kunnen loslaten. Bovendien wordt daarbij weer papier, lijm en inkt gebruikt.

"De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken”, stelt Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More. In de praktijk bleek dit echter moeilijk te realiseren in de supermarkt. “Met Natural Branding wordt het nu een logische optie.”

Oppervlakkig

Diverse soorten fruit en groente kunnen nu gemerkt worden als biologisch met logo en land van herkomst, zonder dat extra materiaal hoeft te worden aangebracht. Met laser wordt wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. De methode is zeer oppervlakkig en er worden geen hulpstoffen gebruikt. Het heeft volgens Nature & More dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid.

Contactvrij

De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1 procent van de energie die nodig is voor een sticker. Bovendien kan door het natuurlijke lasermerken ook het gebruik van gebruikte kartonnen dozen en pallets flink worden ingeperkt, aldus Hendriks. De contactvrije methode is goedgekeurd door SKAL. In Nederland worden tests uitgevoerd.

Hendriks verwacht dat groene consumenten blij is met Natural Branding, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij heel negatief denken over plastic verpakkingen.

Om consumenten te laten wennen aan een dergelijk 'brandmerk' wordt het eerst toegepast bij producten met een harde schil die toch wordt weggegooid, zoals avocado's. Maar het kan ook heel goed op zachte schillen worden aangebracht, zonder dat de producten er schade van ondervinden.

Scheelt 2042 kilo plastic

Nature & More verkocht vorig jaar 725.380 pakjes avocado aan de Zweedse supermarktketen ICA. Hiervoor werd 217 km plasticfilm gebruikt met een breedte van 30 cm (in totaal zo’n 2042 kilo plastic). Dat komt in CO2 gemeten neer op een autorit van 1,3 keer om de wereld heen.

Op maandag 19 december heeft tv-progamma Groen Licht aandacht besteed aan Natural Branding. Kijk op uitzending gemist.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Nieuwe operationeel directeur Plastic Pact NL

Nieuwe operationeel directeur Plastic Pact NL

Plastic Pact NL heeft een nieuwe operationeel directeur. Sinds 1 juli vervult Carlijn Röell deze rol. Samen met de aangesloten bedrijven en organisaties gaat zij zich inzetten voor het sluiten van de kringloop van plastic verpakkingen en eenmalige plastic producten in Nederland.

Kabinet streeft naar btw-verlaging groente en fruit in 2024

Kabinet streeft naar btw-verlaging groente en fruit in 2024

Het kabinet streeft naar invoering van een btw-verlaging op groente en fruit per 2024. Hiervoor wil het kabinet het onderzoek naar de uitvoerbaarheid hiervan begin 2023 afronden. Dat meldden de staatssecretaris Van Ooijen (Volksgezondheid) en staatssecretaris Van Rijk (Financiën) dinsdag 5 juli in een brief aan de Tweede Kamer.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.