Online verkoop Nederlands food in China

evmi-hollandbuy

Het Holland Center in Shanghai gaat voedsel en frisdranken van Nederlandse producenten online verkopen aan Chinese consumenten. De virtuele winkel heet Holland Buy en komt op het crossborder platform van Alibaba, het grootste internetplatform van China.

Dat heeft Aalt Dijkhuizen, directeur van het Holland Center en voorzitter van topteam Agri & Food (links), aangekondigd in aanwezigheid van Jack Ma, CEO en oprichter van Alibaba, en koning Willem-Alexander. Dat gebeurde vandaag tijdens een e-commerce congres op het hoofdkantoor van Alibaba in Hangzhou.

Rechtstreeks bestellen

Chinese klanten kunnen via het platform rechtstreeks bestellen bij de Nederlandse producent. Holland Buy wil zich onderscheiden door food en drinks aan te bieden met een hoge kwaliteit en voedselveiligheid, tegen een betaalbare prijs.

Met de online verkoop worden tussenschakels teruggebracht en dat leidt tot een grotere transparantie in de keten en lagere kosten. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het operationeel krijgen van hollandbuy.com. Verwacht wordt dat de eerste bestellingen de komende maanden de deur uitgaan.

Grote markt

China is met een inwonertal van 1,4 miljard mensen een grote consumentenmarkt. Het land heeft te maken met een enorm toegenomen vraag naar voedsel, vooral naar hoogwaardige eiwitten, als groente, zuivel en vlees. Nederlandse bedrijven kunnen hierop inspelen

Het Holland Center is een initiatief van agrifoodbedrijven en organisaties, waaronder FrieslandCampina (zuivel), VanDrie Group (kalfsvlees), Refresco-Gerber (frisdranken) en Univeg (groenten en fruit). Het startte eind 2014 in Shanghai om Nederlandse bedrijven in China succesvoller zaken te laten doen.

Lees ook:

Ploumen opent Holland Center in China (29 oktober 2014)

Lees ook
Coronavirus zorgt voor tekort aan koelcontainers

Coronavirus zorgt voor tekort aan koelcontainers

Nederlandse foodbedrijven kunnen flink last krijgen van een gebrek aan koelcontainers, zo stelt ABN Amro. Zakelijke klanten van de bank geven aan dat het steeds lastiger wordt om deze containers te huren. De oorzaak ligt bij het stilvallen van logistieke ketens door de Chinese maatregelen tegen het coronavirus. Voor de uitbraak van het coronavirus...

Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

De populariteit van biologisch vlees in Duitsland neemt toe. In 2019 steeg het marktaandeel met 13,8 procent. Daarom brengt Vion haar biologische lijn 'Der Grüne Weg' op de Duitse markt. Het assortiment bestaat uit biologisch rund- en varkensvlees. Het merk is gebaseerd op Vions Nederlandse bio-merk De Groene Weg.

‘Groei Chinese vleesconsumptie is niet oneindig’

‘Groei Chinese vleesconsumptie is niet oneindig’

Een steeds groter deel van de omzet van Nederlandse voedselproducenten komt uit het buitenland. Vooral de vleesindustrie zoekt meer naar buitenlandse afzetmarkten, nu steeds meer Europeanen vlees associëren met uitstoot en ongezond voedsel. Maar ook aan de groei in buitenlandse markten zal een einde komen, waarschuwt een rapport van ABN Amro. Vooral...