Online verkoop Nederlands food in China

Het Holland Center in Shanghai gaat voedsel en frisdranken van Nederlandse producenten online verkopen aan Chinese consumenten. De virtuele winkel heet Holland Buy en komt op het crossborder platform van Alibaba, het grootste internetplatform van China.

Dat heeft Aalt Dijkhuizen, directeur van het Holland Center en voorzitter van topteam Agri & Food (links), aangekondigd in aanwezigheid van Jack Ma, CEO en oprichter van Alibaba, en koning Willem-Alexander. Dat gebeurde vandaag tijdens een e-commerce congres op het hoofdkantoor van Alibaba in Hangzhou.

Rechtstreeks bestellen

Chinese klanten kunnen via het platform rechtstreeks bestellen bij de Nederlandse producent. Holland Buy wil zich onderscheiden door food en drinks aan te bieden met een hoge kwaliteit en voedselveiligheid, tegen een betaalbare prijs.

Met de online verkoop worden tussenschakels teruggebracht en dat leidt tot een grotere transparantie in de keten en lagere kosten. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het operationeel krijgen van hollandbuy.com. Verwacht wordt dat de eerste bestellingen de komende maanden de deur uitgaan.

Grote markt

China is met een inwonertal van 1,4 miljard mensen een grote consumentenmarkt. Het land heeft te maken met een enorm toegenomen vraag naar voedsel, vooral naar hoogwaardige eiwitten, als groente, zuivel en vlees. Nederlandse bedrijven kunnen hierop inspelen

Het Holland Center is een initiatief van agrifoodbedrijven en organisaties, waaronder FrieslandCampina (zuivel), VanDrie Group (kalfsvlees), Refresco-Gerber (frisdranken) en Univeg (groenten en fruit). Het startte eind 2014 in Shanghai om Nederlandse bedrijven in China succesvoller zaken te laten doen.

Lees ook:

Ploumen opent Holland Center in China (29 oktober 2014)

Lees ook
We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt

We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt

Tijdens het Horeca Expo in Gent op 21 november 2021 zijn de We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt. De jury beoordeelde het afgelopen jaar meer dan honderd restaurants in Nederland, België, Italië, Frankrijk en de Verenigde Staten op het aandeel groenten en fruit op hun menu, net als op culinaire creativiteit, ecologische voetafdruk en verrassende...

18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.