Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Supermarkt broodschap (pexels)

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakkers, slijterijen en viswinkels.

Winkels in brood, banket en zoetwaren stegen met 4,7% in 2021. Daarna volgen supermarkten en winkels in overige voedingsmiddelen (beide 4,4%). Het aantal viswinkels steeg met 2,1% en het aantal slagerijen en pouliers steeg met 0,4%.

De meest voorkomende winkels waren kledingwinkels, gevolgd door winkels met huishoudelijke artikelen. De hoeveelheid boekhandels nam het meest af: het aantal winkels daalde in 2021 met 8,1%.

Bron: CBS

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Thema's
Lees ook
Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Consumenten betalen meer voor voedingsmiddelen in vergelijking met vorig jaar. In juni 2022 betaalden ze ruim 11 procent meer in vergelijking met dezelfde maand in 2021. Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van een nadere analyse van de consumentenprijsindex.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

Door prijsstijgingen kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere huismerken. Dit leidt tot een verlies van zo’n 1,5 miljard euro aan omzet dit jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK, uitgevoerd op verzoek van BNR.