Vion investeert miljoenen in oosten van Duitsland

Vion_uitbreiding Duitsland

Foto: Vion Food Group

Vion Food Group investeert miljoenen in Duitsland. De vleesproducent lanceert ‘Regio-Express’ in nieuwe deelstaten en breidt de vestiging in Thüringen uit.

Met een totale investering van bijna 50 miljoen euro tot nu toe en de in 2020 gestarte uitbreiding van de productiecapaciteit op de locatie Altenburg, zal Vion Food Group vanaf deze zomer nog meer rekening houden met de trend naar meer regionaliteit – zowel onder consumenten als in de retail. De levering van schapklare producten van vers, verwerkt en verpakt rund- en varkensvlees van één leverancier (ook biologisch) voldoet aan de toenemende behoefte aan regionale retailprogramma’s, vermindert de CO2-voetafdruk en verbetert vanwege de kortere transporttijden het dierenwelzijn.

Regionaal

“Door regionale boeren aan ons concept voor kortere, duurzamere toeleveringsketens te binden, verzekert Vion met deze investering de gezamenlijke toekomst als belangrijkste regionale leverancier van rund- en varkensvlees in Oost-Duitsland,” aldus COO Beef bij Vion, David De Camp. “In die zin zijn we erg blij dat we twee jaar geleden gekozen hebben voor deze investering. Op basis daarvan kunnen we vandaag de dag – ook in moeilijkere tijden, zoals nu – duidelijke uitspraken doen over de regio, zekerheid voor locaties van onze bedrijven in Thüringen en Brandenburg en voor de rundvee- en varkenshouders in het betreffende gebied rond onze locaties Altenburg en Perleberg.”

Samenwerking Duitse retail

Met het oog op het toekomstige vleesassortiment van de grote Duitse retailers neemt Vion met de uitbreiding van haar activiteiten in het oosten van Duitsland nog een belangrijke stap op weg naar duurzame toeleveringsketens. Tegelijkertijd voldoet het bedrijf aan de wens van toegewijde retailpartners naar meer producten van lokale en regionale herkomst in de nieuwe deelstaten.

“Onze sterke positie in het oosten van Duitsland, onze ervaring met andere regionale samenwerkingen en niet in de laatste plaats onze strategie van vraaggestuurde toeleveringsketens maken ons een sterke retailpartner in de nieuwe deelstaten,” legt Philippe Thomas uit, COO Retail bij Vion. Met de uitbreiding van de productiecapaciteiten voor verwerkt en verpakt vers vlees, presenteert de Vion-productielocatie Altenburg zich als belangrijke schakel tussen productie en retail.

Assortiment

“Vion zet zich voortdurend in voor productontwikkeling en -innovatie en let bij de ontwikkeling van het retailassortiment op smaak en gebruiksgemak,” legt Philippe Thomas uit. “Consumenten willen steeds vaker lekkere producten in korte tijd kunnen bereiden. Daarom werken wij aan oplossingen die precies aan die behoefte voldoen,” zegt de COO Retail. Denk daarbij aan producten voor in de oven, kant-en-klare producten en barbecuevlees, die Vion zowel aanbiedt in premiumconcepten als in omvangrijke basisassortimenten. Vion gaat dit portfolio vanuit de productielocatie Altenburg bedienen en van hieruit worden regionale klanten vanaf augustus direct voorzien van verse producten, zonder tussenkomst van andere bedrijven.

Productielocatie Altenburg

Tot de concrete maatregelen van Vion voor het opbouwen van deze gesloten regionale toeleveringsketen, die intern bekendstaat onder de projectnaam ‘BBC East’, valt binnen een meervoudig investeringsplan onder andere:

  • de uitbreiding van het portfolio van Vion-locatie Altenburg op het gebied van veredelen, verwerken en verpakken;
  • de uitbreiding van de zeer moderne koelcapaciteiten in de varkensslachterij van Vion in Perleberg, Brandenburg;
  • de ingebruikname van negen nieuwe volautomatische Case Ready-lijnen (van producenten Vemag, Dealpac, Cabinpant en Marel), onder andere voor de productie van voorverpakte verse producten van rund- en varkensvlees in Altenburg en Großostheim.
  • Vijf van de installaties worden in gebruik genomen in Altenburg, voorzien van innovatieve technologieën zoals verpakkingsrobots, porties snijden op hoge snelheid, precies in blokjes snijden en doseren en een hoogwaardige gehaktproductie. Vier van de lijnen verhogen de capaciteit van Großostheim voor toekomstige stijgingen in volume.

Bron: Vion Food Group

Thema's
Lees ook
Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Inflatie beïnvloedt het koopgedrag van veel consumenten, ook bij onze oosterburen. 31 procent van de Duitsers kan zich hun gebruikelijke vleesconsumptie niet meer veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Vion voor de Vion Consumer Monitor.

Uitbreiding voor Vion in het oosten van Duitsland

Uitbreiding voor Vion in het oosten van Duitsland

Vion Food Group breidt de activiteiten in het oosten van Duitsland uit met de overname van veehandel Hausner GmbH. Hiermee versterkt Vion de regionale toeleveringsketen in dit gebied.

Debat over eiwitbalans in COV Meat Café

Debat over eiwitbalans in COV Meat Café

Tijdens het jaarlijkse COV Meat Café op 3 november spraken vijftig genodigden uit agri en food over de ideale eiwitbalans. De debatteerden over vragen als: Wie is waarvoor verantwoordelijk? Welke rol speelt de prijs bij de consument? Kun je vlees en vervangers wel met elkaar vergelijken?

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren