A-merk wint weer terrein op huismerk

A-merken groeiden vorig jaar harder dan private label-merken. IRI heeft becijferd dat de omzet van de Merken Top 100 (de A-merken) met 1,3 procent steeg, terwijl die van huismerken met slechts 0,3 procent steeg. De hogere groei is voor het eerst in zeven jaar. De crisis is voorbij, meldt het marktonderzoeksbureau.

Eerdere jaren kozen retailers sneller voor private label, maar die inhaalslag lijkt nu over zijn hoogtepunt heen, aldus Distrifood.

'Opmerkelijk'

IRI noemt het opmerkelijk dat de A-merken weer in de lift zitten, zeker ook omdat Jumbo stopte met C1000, van oudsher een goede verkoper van A-merken.

Het aandeel van de top 100 A-merken in de totale supermarktomzet steeg en wordt door IRI becijferd op 23,2 procent. Voor huismerken is dat gedaald tot iets onder de 27 procent.

R&D-uitgaven

Dat de crisis voorbij is, blijkt volgens IRI ook uit de groei in R&D-uitgaven bij A-merken. Dat is onder meer te zien bij Zonnatura en Quaker. Eerder daalde de innovatiekracht van de A-merken juist.

De trend richting A-merken is overigens nog geen totale en definitieve ommekeer. De consument shopt nog steeds naar aanbiedingen, bij diverse kanalen. Die gewoonte verandert niet zomaar, stelt IRI.

A-merken in food

In de top 10 van de Merken Top 100 over 2015 staan zeven foodmerken en drie sigarettenmerken. De top 6 bleef ten opzichte van 2014 onveranderd. Marlboro voert de lijst aan, gevolgd door Campina, Douwe Egberts, Coca-Cola, Heineken en Unox.

Campina zag de omzet met 3,4 procent teruglopen, terwijl de omzet van DE lichtjes daalde met 0,9 procent.

Unox en Dr. Oetker plussen

Coca-Cola en Heineken op plek 4 en 5, zagen hun omzetten eveneens teruglopen, terwijl Unox (plek 6 en Dr. Oetker (8) de omzet met respectievelijk 0,2 procent en 4,5 procent zagen toenemen. De omzet van Amstel (op plek 9) daalde met 1,3 procent.

Nieuwkomers in de lijst zijn onder meer Dole (bananen), Kanis & Gunnink (koffie) en Zonnatura (biologische producten).

Voor het eerst zijn bij de verkoopkanalen ook Aldi en Lidl meegenomen in de lijst, omdat zij vaker A-merken verkopen. Bij Aldi behaalden de A-merken het afgelopen jaar een omzetgroei van zo’n 15 procent.

Lees ook:

Lees ook
Start campagne FoodAwards 2021

Start campagne FoodAwards 2021

Jaarlijks reikt Foodpersonality de FoodAwards uit aan de beste introducties van A-merken in het voorgaande jaar. De campagne voor de 33e editie van de Awards is begonnen. Welke introducties uit ‘coronajaar’ 2020 verdienen een FoodAward?

Farm Dairy brengt biobased melk can

Farm Dairy brengt biobased melk can

Deze week verschijnt de eerste biobased melk can van Europa in de koeling bij Albert Heijn. De can bestaat voor 100 procent uit biobased PE uit hernieuwbaar materiaal (suikerriet) in plaats van fossiele grondstoffen. Het biobased gehalte van de gehele verpakking, dus inclusief biobased dop en biobased sleeve, komt door toevoeging van een aantal onmisbare...

Plus doet frisdrank in kleinere blikjes

Plus doet frisdrank in kleinere blikjes

Het RIVM heeft nog niet bekend gemaakt dat het met de suikerreductie te langzaam gaat, of Plus laat zien wat een supermarkt kan doen. De supermarktketen vervangt alle 330ml blikjes in de winkel door blikjes van 250 ml, luidt het in het persbericht. Bijzonder is dat Plus niet alleen zijn huismerk en eigenmerk-blikjes aanpakt, maar zich ook verzekerd...