Consumentenbond brengt Nutri-Score in de praktijk

consumentenbond-granen

De Consumentenbond publiceert vandaag een onderzoek naar de werking van Nutri-Score in de praktijk. Van zeventig ontbijtgranen berekende de bond de voedingswaarde door middel van het Nutri-Scoresysteem. Vooral ontbijtgranen voor kinderen blijken slecht te scoren.

Op Het Plein in Den Haag staan ze uitgestald: de ontbijtgranen die de Consumentenbond onderzocht. Met een ludieke ontbijtsessie brengt de organisatie hun onderzoek onder de aandacht, alsook hun pleidooi voor de invoering van het voedselkeuzelogo. Dat zo'n logo nodig is blijkt in ieder geval uit de resultaten. Met name de kinderproducten scoren slecht. Van de twintig ontbijtgranen voor kinderen waarvan de Consumentenbond de Nutri-Score berekende, kregen er slechts vijf een A op het rapport. Bijna de helft scoorde een C en een kwart kreeg een D, de op één na laagste score. Bij de vijftig producten voor volwassenen scoorde 44% een A.

Nutri-score

Het Nutri-Scoresysteem kent op basis van een algoritme een kleur- en lettercode toe. Hierbij worden zowel slechte eigenschappen (zoals suiker, zout, verzadigd vet) als goede eigenschappen (zoals eiwitten, vezels, fruit, groente, noten) meegewogen. De Consumentenbond is een uitgesproken voorstander. Zo zijn ze betrokken bij een Europees burgerinitiatief om de invoering van het systeem te verplichten. Ook de supermarkten zijn al geruime tijd voorstander, en fabrikanten als HAK en Nestlé kiezen nu ook voor Nutri-Score.

Makkelijk kiezen

Op basis van deze case is moeilijk te ontkennen dat het Nutri-Scorelogo de gezonde keuze een stuk makkelijker maakt. Producten die op het eerste gezicht erg op elkaar lijken, blijken heel verschillend te scoren. Zo zijn er muesli’s met een A en met een C te koop. En de Eat Natural Super Granola met pinda’s, amandelen en kokosnoot, waar de suggestieve gezondheidsclaims vanaf spatten, krijgt van Nutri-Score een D, vanwege een flinke hoeveelheid suiker en verzadigd vet. Zonder logo zou de gemiddelde consument denken een gezonde keuze te maken.

Lees ook
Prijsverschil A-merk en huismerk groeit

Prijsverschil A-merk en huismerk groeit

Onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat het verschil tussen A-merken en huismerken dit jaar 45% was. Het prijsverschil groeit elk jaar met zo’n vijf procent.

Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Voedingsconcern Nestlé voert straks op 7.500 producten (waaronder pizza en chocolade) de Nutri-Score. Ook op de KitKat en Maggiblokjes dus, schrijft het Algemeen Dagblad. Nestlé voegt zich daarmee in de groeiende groep consumentenorganisaties en bedrijven die Nutri-Score graag als uniform voedselkeuzelogo zien binnen de...

EU-breed voedselkeuzelogo niet verplicht

EU-breed voedselkeuzelogo niet verplicht

In de farm-to-fork strategie van de Europese Commissie zit geen verplicht voedselkeuzelogo. Dat maakte voedselveiligheidscommissaris Stella Kyriakides afgelopen maandag bekend aan het Europese Parlement, zo schrijft Euractiv.