Consumentenbond brengt Nutri-Score in de praktijk

consumentenbond-granen

De Consumentenbond publiceert vandaag een onderzoek naar de werking van Nutri-Score in de praktijk. Van zeventig ontbijtgranen berekende de bond de voedingswaarde door middel van het Nutri-Scoresysteem. Vooral ontbijtgranen voor kinderen blijken slecht te scoren.

Op Het Plein in Den Haag staan ze uitgestald: de ontbijtgranen die de Consumentenbond onderzocht. Met een ludieke ontbijtsessie brengt de organisatie hun onderzoek onder de aandacht, alsook hun pleidooi voor de invoering van het voedselkeuzelogo. Dat zo'n logo nodig is blijkt in ieder geval uit de resultaten. Met name de kinderproducten scoren slecht. Van de twintig ontbijtgranen voor kinderen waarvan de Consumentenbond de Nutri-Score berekende, kregen er slechts vijf een A op het rapport. Bijna de helft scoorde een C en een kwart kreeg een D, de op één na laagste score. Bij de vijftig producten voor volwassenen scoorde 44% een A.

Nutri-score

Het Nutri-Scoresysteem kent op basis van een algoritme een kleur- en lettercode toe. Hierbij worden zowel slechte eigenschappen (zoals suiker, zout, verzadigd vet) als goede eigenschappen (zoals eiwitten, vezels, fruit, groente, noten) meegewogen. De Consumentenbond is een uitgesproken voorstander. Zo zijn ze betrokken bij een Europees burgerinitiatief om de invoering van het systeem te verplichten. Ook de supermarkten zijn al geruime tijd voorstander, en fabrikanten als HAK en Nestlé kiezen nu ook voor Nutri-Score.

Makkelijk kiezen

Op basis van deze case is moeilijk te ontkennen dat het Nutri-Scorelogo de gezonde keuze een stuk makkelijker maakt. Producten die op het eerste gezicht erg op elkaar lijken, blijken heel verschillend te scoren. Zo zijn er muesli’s met een A en met een C te koop. En de Eat Natural Super Granola met pinda’s, amandelen en kokosnoot, waar de suggestieve gezondheidsclaims vanaf spatten, krijgt van Nutri-Score een D, vanwege een flinke hoeveelheid suiker en verzadigd vet. Zonder logo zou de gemiddelde consument denken een gezonde keuze te maken.

Lees ook
‘Schreef Coca-Cola mee aan eigen publieke berisping door staatssecretaris?’

‘Schreef Coca-Cola mee aan eigen publieke berisping door staatssecretaris?’

Met die vraag stuurde foodwatch vandaag een persbericht de wereld in. De voedselwaakhond ontdekte dat de voedingsindustrie zelf de vinger had gehad in de kritiek van staatssecretaris Paul Blokhuis op Coca-Cola. De frisdrankfabrikant lanceerde in 2018 zijn eigen ENL-logo op de blikjes fris in de Nederlandse supermarkten. Reden voor een nieuwe petitie...

Belgische Test-Aankoop publiceert lijst met bedrieglijke producten

Belgische Test-Aankoop publiceert lijst met bedrieglijke producten

De Belgische consumentenbond Test-Aankoop heeft sinds deze week een zogenaamde ‘Pinokkio-lijst’ gepubliceerd op zijn website. Deze lijst, tot op zekere hoogte vergelijkbaar met de verkiezing van het Gouden Windei van foodwatch, geeft aan welke producten de consument bedriegen.

Nestlé kiest voor Nutri-Score

Nestlé kiest voor Nutri-Score

Voedingsmiddelenconcern Nestlé zet nog dit jaar het voedselkeuzelogo Nutri-Score op alle voedselproducten die het in Europa op de markt brengt. Dat meldt de multinational vandaag in een persbericht. De uitrol van het in opdracht van de Franse regering ontwikkelde voedselkeuzelogo Nutri-Score zal beginnen in landen die de Nutri-Score...