Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Bakery_Unsplash

Foto: Unsplash

Voor ruim 4 op de 10 consumenten is de inflatie geen reden om minder te besteden in de voedingsspeciaalzaak. In mei 2022 groeide de consumentenbestedingen met 18 procent. Wel begint de groei af te vlakken, meldt ABN AMRO. 

2022 is tot nu toe een goed jaar voor voedingsspeciaalzaken. Maar de groei in mei (+18 procent) is wel veel minder groot dan in dezelfde periode in 2021. Toen was er een groei van 40 procent ten opzichte van mei 2019. Dat blijkt uit transactiedata van ABN AMRO.

Groei tijdens corona

Tijdens de coronacrisis zat deze sector stevig in de in de lift, mede door de verplichte sluiting van de horeca. ABN AMRO signaleert nu dat deze groei begint af te vlakken, nu de horeca weer open is en consumenten vaker buiten de deur eten. Consumenten gaven in mei 2022 in cafés (+28 procent) en restaurants (+19 procent) méér uit ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Tegelijkertijd daalde het volume van voedingsspeciaalzaken in mei met 5,5 procent in vergelijking met mei 2021. Consumenten kochten dus minder producten, maar tegen hogere prijzen, zodat per saldo meer is uitgegeven dan een jaar eerder.

Invloed inflatie

Vooralsnog lijkt een groot deel van de consumenten die bij een voedingsspeciaalzaak producten koopt (nog) niet op de inflatie te letten, blijkt uit onderzoek dat ABN AMRO heeft laten verrichten door PanelWizard. Zo geeft 44 procent aan niet op de prijs te letten. In 2017 was dit nog 35 procent. Bovendien geeft zo’n driekwart van deze consumenten aan bereid te zijn om gemiddeld 15 tot 16 procent méér te betalen voor producten van een voedingsspeciaalzaak. ABN AMRO benadrukt dat deze bereidheid afhankelijk is van de leeftijd en het inkomen van klanten: hoe ouder de consument, hoe minder deze bereid is meer te betalen. Zo zijn 50-plussers bereid 12 procent meer te betalen, terwijl consumenten tot 40 jaar bijna 18 procent meer willen betalen. Voor consumenten met een hoger inkomen geldt dat liefst 85 procent bereid is 18 procent meer te betalen.

Online mogelijkheden

Hoe lager het besteedbaar inkomen, hoe meer consumenten echter op de prijs letten. Zo geeft ruim één op de tien consumenten aan om deze reden minder vaak naar voedingsspeciaalzaken te gaan dan vóór de coronacrisis. De dalende koopkracht kan er voor zorgen dat consumenten meer aankopen gaan doen bij supermarkten die doorgaans lagere prijzen vragen. “Het is voor voedingsspeciaalzaken belangrijk dat ze zich onderscheiden van supermarkten, bijvoorbeeld door in te spelen op de groeiende vraag naar ambachtelijke en hoogwaardige producten”, vertelt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Retail van ABN AMRO. “Goede onlinebestelmogelijkheden zijn daarbij cruciaal, juist ook voor ouderen, bij wie de interesse in online bestellen bij speciaalzaken flink is toegenomen de afgelopen jaren. Ruim een kwart van de ouderen en de helft van de jongeren is bovendien bereid voor online meer te betalen. Voor jongeren, die vooral op zoek zijn naar gemak, bieden snelle oplossingen voor diners en lunches en gezonde kant-en-klaarmaaltijden ook veel mogelijkheden.”

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

Het overgrote deel van de Nederlanders (82%) zegt dagelijks bewuste voedingskeuzes te maken. Men let daarbij meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim...

Producenten van huismerken hebben het moeilijk

Producenten van huismerken hebben het moeilijk

Consumenten kiezen vanwege inflatie vaker voor goedkopere huismerken van voor A-merken, maar de producenten profiteren daar weinig van, meldt RTL Nieuws.

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Consumenten in Nederland worden onvoldoende beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen, zegt voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie presenteert hierover een nieuw rapport dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. In het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ trekt Foodwatch de conclusie dat door...