Alle ketens transparant met IBM's Food Trust blockchain

Food Traceability Goes Global with IBM Blockchain - BlueberriesScanned-1

IBM heeft deze week officieel het project Food Trust gelanceerd. Met dit platform kan voedsel door middel van blockchain-technologie door de hele keten worden gevolgd. Hiermee kan de voedselindustrie volgens IBM een stuk transparanter, veiliger en efficiënter worden.

Nestlé, Unilever en Carrefour

Het Food Trust platform heeft een proefperiode van achttien maanden achter de rug en verschillende retailers en leveranciers hebben zich er al bij aangesloten, waaronder Nestlé, Walmart en Unilever. Ook de Franse retailer Carrefour gaat het platform nu gebruiken voor enkele huismerkproducten, en naar verwachting zullen alle producten van het eigen merk in de komende drie jaar transparant worden gemaakt met het platform.

Food Trust

Food Trust is inmiddels een van de actiefste en grootste blockchain-netwerken ter wereld. Via de transacties die aan de blockchain worden toegevoegd kunnen voedingsmiddelen en ingrediënten snel en gemakkelijk langs de hele keten worden gevolgd. “Vertrouwen verdien je met transparantie, en op het gebied van voedselveiligheid is het van belang dat de verantwoordelijkheid wordt gedeeld,” zegt Bridget van Kralingen van IBM. “Met die gezamenlijke aanpak hebben de leden van Food Trust laten zien dat blockchain openheid kan verbeteren en een betekenisvolle bijdrage kan leveren aan de traceerbaarheid van voedsel.” IBM werkt ook aan het toevoegen van andere data aan de blockchain, zoals data van sensoren, testen en bevoorrading.

Albert Heijn's blockchain

IBM is niet de enige partij die de voedselindustrie transparant wil maken met blockchaintechnologie. Vorige maand kwam Albert Heijn met een eigen blockchainproject om de keten van houdbare sinaasappelsap transparant te maken. De supermarkt kreeg daarop kritiek te verduren toen bleek dat hun blockchain niet liet zien dat de werkomstandigheden op een van de plantages erbarmelijk waren geweest. Toch is Albert Heijn van plan om ook andere huismerkproducten op deze manier transparant te maken.

Lees ook
Alle Unilever-merken moeten een maatschappelijk doel krijgen

Alle Unilever-merken moeten een maatschappelijk doel krijgen

‘Merken met een maatschappelijk doel groeien twee keer zo snel’, zegt CEO Alan Jope tegen het FD. Alle merken van Unilever moeten zo’n doel krijgen. Daarmee moet het bedrijf sneller gaan groeien. Unilever staat voor een flinke uitdaging. Jope’s voorganger Paul Polman beloofde de aandeelhouders sneller te groeien en de winstmarge...

Albert Heijn start met Nutri-Score

Albert Heijn start met Nutri-Score

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerk-producten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

Oatly wil klimaatvoetafdruk op alle voedselproducten

Oatly wil klimaatvoetafdruk op alle voedselproducten

“Hé voedingsindustrie, laat ons je cijfers zien!” – Zo luidt de campagne van plantaardige zuivelvervanger Oatly. Sinds een aantal weken publiceert Oatly de klimaatvoetafdruk van zijn producten op de verpakkingen, en het bedrijf vindt dat de hele voedingsmiddelenindustrie dat moet doen. ‘Wanneer je met het vliegtuig gaat,...