Alle ketens transparant met IBM's Food Trust blockchain

Food Traceability Goes Global with IBM Blockchain - BlueberriesScanned-1

IBM heeft deze week officieel het project Food Trust gelanceerd. Met dit platform kan voedsel door middel van blockchain-technologie door de hele keten worden gevolgd. Hiermee kan de voedselindustrie volgens IBM een stuk transparanter, veiliger en efficiënter worden.

Nestlé, Unilever en Carrefour

Het Food Trust platform heeft een proefperiode van achttien maanden achter de rug en verschillende retailers en leveranciers hebben zich er al bij aangesloten, waaronder Nestlé, Walmart en Unilever. Ook de Franse retailer Carrefour gaat het platform nu gebruiken voor enkele huismerkproducten, en naar verwachting zullen alle producten van het eigen merk in de komende drie jaar transparant worden gemaakt met het platform.

Food Trust

Food Trust is inmiddels een van de actiefste en grootste blockchain-netwerken ter wereld. Via de transacties die aan de blockchain worden toegevoegd kunnen voedingsmiddelen en ingrediënten snel en gemakkelijk langs de hele keten worden gevolgd. “Vertrouwen verdien je met transparantie, en op het gebied van voedselveiligheid is het van belang dat de verantwoordelijkheid wordt gedeeld,” zegt Bridget van Kralingen van IBM. “Met die gezamenlijke aanpak hebben de leden van Food Trust laten zien dat blockchain openheid kan verbeteren en een betekenisvolle bijdrage kan leveren aan de traceerbaarheid van voedsel.” IBM werkt ook aan het toevoegen van andere data aan de blockchain, zoals data van sensoren, testen en bevoorrading.

Albert Heijn's blockchain

IBM is niet de enige partij die de voedselindustrie transparant wil maken met blockchaintechnologie. Vorige maand kwam Albert Heijn met een eigen blockchainproject om de keten van houdbare sinaasappelsap transparant te maken. De supermarkt kreeg daarop kritiek te verduren toen bleek dat hun blockchain niet liet zien dat de werkomstandigheden op een van de plantages erbarmelijk waren geweest. Toch is Albert Heijn van plan om ook andere huismerkproducten op deze manier transparant te maken.

Lees ook
Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nieuwe Yes! proteïnerepen bevatten eiwitten afkomstig van erwten en noten. Nestlé wil hiermee inspelen op de vraag van consumenten naar repen met plantaardige eiwitbronnen. De repen zijn vanaf augustus verkrijgbaar in Nederland.

Veiligheidswaarschuwing voor bepaalde tomatensauzen Jumbo en Albert Heijn

Veiligheidswaarschuwing voor bepaalde tomatensauzen Jumbo en Albert Heijn

De Jumbo en Albert Heijn hebben een terugroepactie voor een tomatensaus die mogelijk kleine metalen deeltjes bevat. Bij de Albert Heijn gaat het om een tomatensaus bij een Tante Fanny pizzapakket, bij de Jumbo zit de saus bij de eigen merk Pizzakit.

Corona doet Unilever geen pijn

Corona doet Unilever geen pijn

De verschillende takken van Unilever houden elkaar de eerste helft van 2020 in balans met winst en verlies. Unilever maakte samen met de halfjaarcijfers bekend om het grootste deel van de theedivisie te verkopen.