Alle ketens transparant met IBM's Food Trust blockchain

Food Traceability Goes Global with IBM Blockchain - BlueberriesScanned-1

IBM heeft deze week officieel het project Food Trust gelanceerd. Met dit platform kan voedsel door middel van blockchain-technologie door de hele keten worden gevolgd. Hiermee kan de voedselindustrie volgens IBM een stuk transparanter, veiliger en efficiënter worden.

Nestlé, Unilever en Carrefour

Het Food Trust platform heeft een proefperiode van achttien maanden achter de rug en verschillende retailers en leveranciers hebben zich er al bij aangesloten, waaronder Nestlé, Walmart en Unilever. Ook de Franse retailer Carrefour gaat het platform nu gebruiken voor enkele huismerkproducten, en naar verwachting zullen alle producten van het eigen merk in de komende drie jaar transparant worden gemaakt met het platform.

Food Trust

Food Trust is inmiddels een van de actiefste en grootste blockchain-netwerken ter wereld. Via de transacties die aan de blockchain worden toegevoegd kunnen voedingsmiddelen en ingrediënten snel en gemakkelijk langs de hele keten worden gevolgd. “Vertrouwen verdien je met transparantie, en op het gebied van voedselveiligheid is het van belang dat de verantwoordelijkheid wordt gedeeld,” zegt Bridget van Kralingen van IBM. “Met die gezamenlijke aanpak hebben de leden van Food Trust laten zien dat blockchain openheid kan verbeteren en een betekenisvolle bijdrage kan leveren aan de traceerbaarheid van voedsel.” IBM werkt ook aan het toevoegen van andere data aan de blockchain, zoals data van sensoren, testen en bevoorrading.

Albert Heijn's blockchain

IBM is niet de enige partij die de voedselindustrie transparant wil maken met blockchaintechnologie. Vorige maand kwam Albert Heijn met een eigen blockchainproject om de keten van houdbare sinaasappelsap transparant te maken. De supermarkt kreeg daarop kritiek te verduren toen bleek dat hun blockchain niet liet zien dat de werkomstandigheden op een van de plantages erbarmelijk waren geweest. Toch is Albert Heijn van plan om ook andere huismerkproducten op deze manier transparant te maken.

Lees ook
Nestlé en Carrefour brengen blockchain in de praktijk

Nestlé en Carrefour brengen blockchain in de praktijk

Voor het eerst maakt ook Nestlé de keten van een van zijn producten inzichtelijk via een blockchain-app. Consumenten van Mousline aardappelpuree kunnen nu de oorsprong achterhalen van hun pieperprakje. Door middel van een QR-code kunnen consumenten nu data opvragen over de Franse puree. Een erg ingewikkelde keten is het nog niet; het product...

Blockchain voor een betere wereld

Blockchain voor een betere wereld

In dit tweede deel van onze grondige duik in de wereld van de blockchain kijken we naar de potentie van transparante ketens om uitbuiting, kinderarbeid en slavernij de wereld uit te helpen. Kan blockchain keurmerken als Fairtrade en Rainforest Alliance overbodig maken? Sinds vorig najaar kunnen klanten van Albert Heijn via een code op de fles de herkomst...

Albert Heijn wint Jaarprijs Goede Voeding met linzenfusilli

Albert Heijn wint Jaarprijs Goede Voeding met linzenfusilli

Albert Heijn sleept voor het derde jaar op rij de Jaarprijs Goede Voeding in de wacht. Dit keer met de biologische Fusilli alle lenticchie. De jury bewonderde de productontwikkelaars die er in geslaagd zijn van de relatief 'droge' linzen een eiwit- en vezelrijke pasta te maken die er aan bij kan dragen dat Nederlanders meer peulvruchten binnenkrijgen....