Alle ketens transparant met IBM's Food Trust blockchain

Food Traceability Goes Global with IBM Blockchain - BlueberriesScanned-1

IBM heeft deze week officieel het project Food Trust gelanceerd. Met dit platform kan voedsel door middel van blockchain-technologie door de hele keten worden gevolgd. Hiermee kan de voedselindustrie volgens IBM een stuk transparanter, veiliger en efficiënter worden.

Nestlé, Unilever en Carrefour

Het Food Trust platform heeft een proefperiode van achttien maanden achter de rug en verschillende retailers en leveranciers hebben zich er al bij aangesloten, waaronder Nestlé, Walmart en Unilever. Ook de Franse retailer Carrefour gaat het platform nu gebruiken voor enkele huismerkproducten, en naar verwachting zullen alle producten van het eigen merk in de komende drie jaar transparant worden gemaakt met het platform.

Food Trust

Food Trust is inmiddels een van de actiefste en grootste blockchain-netwerken ter wereld. Via de transacties die aan de blockchain worden toegevoegd kunnen voedingsmiddelen en ingrediënten snel en gemakkelijk langs de hele keten worden gevolgd. “Vertrouwen verdien je met transparantie, en op het gebied van voedselveiligheid is het van belang dat de verantwoordelijkheid wordt gedeeld,” zegt Bridget van Kralingen van IBM. “Met die gezamenlijke aanpak hebben de leden van Food Trust laten zien dat blockchain openheid kan verbeteren en een betekenisvolle bijdrage kan leveren aan de traceerbaarheid van voedsel.” IBM werkt ook aan het toevoegen van andere data aan de blockchain, zoals data van sensoren, testen en bevoorrading.

Albert Heijn's blockchain

IBM is niet de enige partij die de voedselindustrie transparant wil maken met blockchaintechnologie. Vorige maand kwam Albert Heijn met een eigen blockchainproject om de keten van houdbare sinaasappelsap transparant te maken. De supermarkt kreeg daarop kritiek te verduren toen bleek dat hun blockchain niet liet zien dat de werkomstandigheden op een van de plantages erbarmelijk waren geweest. Toch is Albert Heijn van plan om ook andere huismerkproducten op deze manier transparant te maken.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Hein Schumacher maakt overstap van FrieslandCampina naar Unilever

Hein Schumacher maakt overstap van FrieslandCampina naar Unilever

Hein Schumacher verlaat Koninklijke FrieslandCampina als CEO per 1 mei. Hij heeft een nieuwe positie geaccepteerd als CEO van Unilever. De raad van commissarissen van FrieslandCampina feliciteert Hein Schumacher met deze nieuwe positie en is het proces gestart voor de benoeming van een nieuwe CEO.

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start vanaf 5 september met AH Overblijvens-pakketten. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. Klanten van Albert Heijn kunnen deze pakketten via de app kopen.