Alle ketens transparant met IBM's Food Trust blockchain

Food Traceability Goes Global with IBM Blockchain - BlueberriesScanned-1

IBM heeft deze week officieel het project Food Trust gelanceerd. Met dit platform kan voedsel door middel van blockchain-technologie door de hele keten worden gevolgd. Hiermee kan de voedselindustrie volgens IBM een stuk transparanter, veiliger en efficiënter worden.

Nestlé, Unilever en Carrefour

Het Food Trust platform heeft een proefperiode van achttien maanden achter de rug en verschillende retailers en leveranciers hebben zich er al bij aangesloten, waaronder Nestlé, Walmart en Unilever. Ook de Franse retailer Carrefour gaat het platform nu gebruiken voor enkele huismerkproducten, en naar verwachting zullen alle producten van het eigen merk in de komende drie jaar transparant worden gemaakt met het platform.

Food Trust

Food Trust is inmiddels een van de actiefste en grootste blockchain-netwerken ter wereld. Via de transacties die aan de blockchain worden toegevoegd kunnen voedingsmiddelen en ingrediënten snel en gemakkelijk langs de hele keten worden gevolgd. “Vertrouwen verdien je met transparantie, en op het gebied van voedselveiligheid is het van belang dat de verantwoordelijkheid wordt gedeeld,” zegt Bridget van Kralingen van IBM. “Met die gezamenlijke aanpak hebben de leden van Food Trust laten zien dat blockchain openheid kan verbeteren en een betekenisvolle bijdrage kan leveren aan de traceerbaarheid van voedsel.” IBM werkt ook aan het toevoegen van andere data aan de blockchain, zoals data van sensoren, testen en bevoorrading.

Albert Heijn's blockchain

IBM is niet de enige partij die de voedselindustrie transparant wil maken met blockchaintechnologie. Vorige maand kwam Albert Heijn met een eigen blockchainproject om de keten van houdbare sinaasappelsap transparant te maken. De supermarkt kreeg daarop kritiek te verduren toen bleek dat hun blockchain niet liet zien dat de werkomstandigheden op een van de plantages erbarmelijk waren geweest. Toch is Albert Heijn van plan om ook andere huismerkproducten op deze manier transparant te maken.

Lees ook
Onverpakte groente en fruit in het schap van Albert Heijn

Onverpakte groente en fruit in het schap van Albert Heijn

Vanaf komende week liggen diverse agf-producten zonder plastic verpakking in de schappen bij Albert Heijn. De supermarktketen doet een test van vijf weken om te zien wat er gebeurt met de kwaliteit en houdbaarheid van de producten. Albert Heijn maakt in ruim 100 winkels al gebruik van de ‘dry misting’ techniek: een verneveling waardoor...

Carrefour introduceert zuivelblockchain

Carrefour introduceert zuivelblockchain

Vanaf deze maand verkoopt de Franse supermarktketen Carrefour blockchainmelk. Via een QR-code op het pak kan de consument informatie vinden over de oorsprong en verwerking van het product. De informatie die consumenten met hun smartphone kunnen oproepen is bijzonder gedetailleerd. Met naam en toenaam worden de boeren, verwerkers en distributeurs genoemd...

Grote bedrijven openbaren hun ‘plastic footprint’

Grote bedrijven openbaren hun ‘plastic footprint’

Coca-Cola produceerde in 2017 3 miljoen ton plastic. Dat bedrijf en een aantal andere grootverbruikers van plastic verpakkingen voor de consumentenmarkt gaven openheid van zaken aan de Ellen MacArthur Foundation. Coca-Cola maakt, volgens The Guardian, een vijfde van de plastic PET-flessen ter wereld. Per minuut rollen er 200.000 PET-flesjes...